Nivel: Senior
Inregistrat: 2/13/2006 Mesaje: 6678
| Sistemul Waldorf
Ce este o scoala Waldorf? Este un loc în care se încearca educarea omului în ansamblul sau, atât cognitiv, cât si artistic sau în domeniul manualitatii, armonizând procesul educational. Disciplinele scolare nu sunt privite ca scop în sine, ci ca mijloace educationale, drept pentru care nu se dau note sau calificative, elevii primind la sfârsitul clasei o caracterizare scrisa de învatator sau de profesori. Pentru studiu nu se folosesc manuale în clasele mici: elevii folosesc informatia primita în orele de curs si toata gama de carti existente în domeniul studiat. Disciplinele principale: limba româna/materna, matematica, istoria, geografia, biologia, fizica si chimia sunt predate în perioade/epoci de câte 3-4 saptamâni, câte doua ore pe zi. Dexteritatile: limbile moderne, sportul, muzica, cursurile artistice etc., cât si orele de exercitiu la limba româna/materna si matematica etc. apar în continuare în orar, în mod obisnuit. Programele diferitelor discipline sunt asemanatoare cu cele din sistemul national. Nivelul cunostintelor este echivalent cu cel din scoala traditionala, la nivelul claselor a IV-a, a VIII-a si la bacalaureat.
De ce as vrea sa invete copilul meu într-o scoala Waldorf? Pentru ca aici poate sa descopere lumea înconjuratoare din mai multe perspective: stiintifice, artistice si tehnic-mestesugaresti. Importanta este aici cunoasterea si socializarea, mai putin competitia si izolarea. Este important sa învete sa cânte la un instrument muzical, sa participe la sarbatori în colectivitate si sa aiba posibilitatea unei relatii umane firesti cu educatorii lui, sa se simta înteles si tratat cu atentie.
Cum se poate înscrie un copil într-o gradinita sau scoala Waldorf? Parintii doritori sau reprezentatii legali ai copiilor depun o cerere la secretariatul unitatii. Dupa aceasta, are loc o discutie de prezentare a pedagogiei pentru parintii respectivi, în care sunt detaliate caracteristicile învatamântului Waldorf si sunt indicate continuturile diferite si metodele specifice de predare. Interesul pentru alternativa al parinailor, precum si disponibilitatea pentru colaborare sunt esentiale pentru înscrierea copilului. Dupa o verificare generala a capacitatilor scolare si de vârsta ale copilului se poate decide daca respectivul copil poate fi considerat admis.
Ce taxe trebuie platite? Nu se platesc taxe la gradinita sau scoala Waldorf. Este învatamânt de stat si toate cheltuielile de salarizare a personalului si de întretinere a cladirilor sunt acoperite de stat. Pentru buna functionare a unitatilor, parintii sunt organizati în asociatii, care, prin cotizatiile membrilor, contribuie la asigurarea unei baze materiale corespunzatoare unui învatamânt normal.
Cine poate preda într-o unitate Waldorf? Cadrele didactice studiaza pedagogia Waldorf înainte de a începe activitatea într-o scoala Waldorf si au cel putin un curs de introducere în aceasta pedagogie. Pe parcursul fiecarui an scolar, ele sunt obligate sa parcurga module periodice de perfectionare în aceasta pedagogie, pentru a aprofunda elementele de metodica, antropologie si didactica disciplinei. Copiii se pot transfera de la o unitate alternativa la una de învatamânt clasic si invers? Da, acest transfer se poate organiza de la unitate la unitate, atât de la învatamântul clasic la cel alternativ, cât si invers.
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 2/13/2006 Mesaje: 6678
| Importanta ritmului în Scoala Waldorf. În Scoala Waldorf, ritmul are un rol important în educarea vointei, urmarindu-se ritmul unei ore, al zilei, al lunii si al anului. Ritmul orei este reliefat de împartirea cursului principal, ce se desfasoara la începutul cursurilor în primele doua ore, în trei parti: • o partea ritmica, prin care este solicitata vointa copilului • o partea cognitiva care se adreseaza intelectului si • o partea de povestire care se adreseaza simtirii. Utilizarea ritmului în educatie permite ca întreaga fiinta a persoanei educate sa fie abordata si nu numai componenta sa intelectuala. Ritmul zilei presupune studierea materiilor cu caracter cognitiv în prima parte a acesteia si a celor artistice si practice în cea de a doua parte. Acest lucru face posibila adâncirea subiectelor teoretice prin aplicarea lor în practica si prin însufletirea lor artistica. Ritmul lunii se refera la existenta unor module de 2-4 saptamâni în care zilnic între orele 8 si 10 sunt studiate materiile principale (româna, matematica, fizica, chimie, geografie, istorie, biologie etc.). Aceste module poarta denumirea de epoci.
Învatarea în epoci Materiile cognitive sunt studiate în epoci; o clasa studiaza, de exemplu fizica, zilnic, primele doua ore fara pauza, timp de 2–4 saptamâni. Într-o astfel de epoca se poate parcurge chiar si materia pe un an scolar, economia lucrului fiind deosebit de eficienta. Urmeaza alte epoci, elevii reîntâlnindu-se cu fizica doar peste câteva luni, poate chiar peste un an. Desigur ca între timp elevii uita ce au învatat, dar aceasta nu trebuie sa îngrijoreze. În Scoala Waldorf uitarea este considerata un aliat, din doua motive: în primul rând pentru ca uitând fizica, elevul se va putea dedica cu toate capacitatile unui nou domeniu, de exemplu literaturii, iar în al doilea rând pentru ca, dupa ce fizica a fost uitata aparent complet, la reîntâlnirea cu aceasta stiinta, elevul îsi va reaminti mult mai intens cele învatate. Un alt avantaj al predarii în epoci este faptul ca informatiile si întrebarile primite peste zi sunt prelucrate subconstient noaptea, iar a doua zi, atât elevii, cât si profesorii, gasesc mai usor rezolvarea lor. Însa nu toate materiile participa la acest carusel al epocilor. Se predau în sistem modular limba materna si gramatica, matematica, fizica, chimia, istoria, geografia si stiintele naturii. Aceste materii pot sa apara si în ore de exercitii care au rolul de a fixa cât mai bine materia la cursul de baza. Celelalte materii, cum ar fi limbile straine, educatia fizica, desenul si celelalte activitati artistice sau practice, apar ca si ore fixe dupa cursul de baza si orele de exercitii.
O scoala fara manuale Absenta manualului unic contribuie la cresterea respectului fata de carti si la întarirea autoritatii profesorului, care are astfel o legatura directa în comunicarea cu elevii. Pe de alta parte, elevii se obisnuiesc sa se documenteze din cât mai multe surse în studiul unei teme. De asemenea, profesorul poate astfel introduce în cadrul procesului de învatamânt noi informatii sau materiale aparute în domeniul respectiv, si are posibilitatea de a adapta nivelul predarii si al cerintelor la nivelul clasei. Formarea unei pareri cât mai obiective, antrenamentul pentru facultate si viata de autodidact sunt calitati evidente pe care le dobândesc elevii astfel scolarizati.
Caietele si instrumentele de scris Desi pare mai greu la prima vedere, este mult mai sanatos pentru copil sa scrie, de la început, pe caietul fara liniatura, întrucât liniatura este folosita exact cu scopul de a îngradi si limita la norme clar stabilite scrisul copilului. Alternativa Waldorf nu pledeaza pentru un scris dezordonat, ci dimpotriva, ordinea, latura estetica în general, sunt puternic cultivate în scoala. În absenta liniilor, elevul va trebui sa depuna un efort mai mare pentru a-si ordona scrisul. Desigur ca procesul va fi de mai lunga durata, rezultatul va fi însa mult mai solid, stiut fiind faptul ca, dupa scoala, liniatura este abandonata (scrisori, cereri. C.V. etc).
Si în legatura cu instrumentele de scris în scoala Waldorf elevii lucreaza mai mult cu suprafete, în special în primele clase.
Astfel, în clasa I elevii scriu cu blocuri cerate. În clasa a II-a grosimea liniei se subtiaza, folosindu-se creioane cerate. Din clasa a II-a copii vor scrie cu creioane colorate groase (jumbo). În clasa a III-a elevii exerseaza scrisul cu pana si apoi încep sa scrie cu stiloul. Pixul este evitat, cunoscut fiind faptul ca acesta deformeaza scrisul. În continuare, caietele vor fi organizate în asa fel, încât partea estetica, de scriere, de ilustrare si de ornamentare sa fie în permanenta avute în vedere, într-un mod artistic, de calitate. Aceasta, cu atât mai mult cu cât redactarile în caiete reprezinta forma personala de „manual” pe care o realizeaza elevii însisi.
Ponderea deosebita a cursurilor artistice si practice Ponderea ridicata a cursurilor artistice si a celor practice iese în evidenta de la prima privire asupra orarului obisnuit din Scoala Waldorf, întrucât aceasta îsi propune sa realizeze o educatie echilibrata, oferind pe de o parte fiecarui copil ceea ce i se potriveste, însa intervenind si cu preocupari în acele domenii spre care acesta nu are înclinatii, dar care sunt necesare unei educatii complete. Un argument în plus pentru acest principiu: de regula, educatia intelectului prin stiinte cultiva distanta, individualismul, antipatia si concurenta iar, dimpotriva, educarea sufletescului prin arte si mestesuguri cultiva simpatia, apropierea, lucrul în echipa si colaborarea. Ambele laturi ale educatiei sunt la fel de importante pentru un om echilibrat, dornic sa-si controleze singur viata, fara a se lasa manipulat din exterior. Indirect însa, la nivelul manualitatii, cursurile artistice sau practice sustin materiile adresate intelectului. Iata doua exemple: o în clasele mici, atât fetele cât si baietii tricoteaza, activitate care ajuta puternic la formarea vederii în spatiu, necesara îndeosebi matematicii; o la începutul fiecarei zile, întreaga clasa parcurge o parte ritmica în care cânta, recita sau danseaza (jocuri adecvate vârstei, însotite de batai din palme, jocuri ritmice si gesturi sugestive). Partea ritmica îi aduce pe toti la unison, le canalizeaza energia si îi pregateste pentru ora. Importanta cursurilor artistice rezida si în faptul ca le educa starile sufletesti. Ele sunt evidentiate în arte, iar elevul traieste, în procesul reprezentarii lor, caracteristicile propriei personalitati, pe care astfel o cunoaste si o stapâneste bine. El îsi cultiva capacitatea de a percepe starile sufletesti, dezvoltându-si abilitati de comunicare dincolo de calea verbala.
O scoala fara note Prin note se evidentiaza preponderent competitia dintre elevi, ceea ce duce deseori la blocaje în rândul elevilor timizi, frustrari si inhibitii printre cei slabi, aroganta sau egoism între elevii buni si foarte buni. Astfel, climatul de lucru al clasei poate fi usor compromis, atmosfera devenind stresanta si apasatoare pentru multi elevi. Adevarata competitie este nu între diferiti elevi ai clasei, ci în fiecare elev în parte, cu propriile lui dificultati pe drumul dezvoltarii calitatilor, aptitudinilor si potentialului sau. În acest fel, toti elevii se percep unii pe altii ca tovarasi de drum, se accepta în colectiv cu dificultatile pe care le are fiecare si se ajuta unii pe ceilalti în depasirea acestora. Conlucrarea si spiritul de echipa sunt astfel puse în evidenta si exersate în domeniul social. Dar cum se desfasoara procesul de învatamânt din Scoala Waldorf în absenta notelor? Orele sunt mult mai libere, elevii fiind deosebit de deschisi, participând în mod natural la ora, fara frica de note proaste. Majoritatea elevilor întreaba când nu au înteles si ies cu curaj la tabla. Pe de alta parte, elevii buni sunt dispusi oricând sa-i ajute pe colegii aflati în dificultate. În general, elevii învata mânati de dorinta de cunoastere dar si de constiinta. Elevii primesc în mod regulat teme si lucrari de control. Scopul lor nu este însa de a obtine o nota cât mai mare, ci de a face o lucrare cât mai buna. Dar cum afla parintii despre nivelul activitatii copilului lor în scoala? Foarte simplu: întâlnindu-se regulat cu cadrele didactice. Aceasta ramâne si în sistemul cu note cea mai eficienta metoda de control a copilului. În plus, parintii pot vedea caietele de epoca sau aparitiile regulate ale elevilor în serbarile lunare ale clasei sau ale scolii. La sfârsitul fiecarui an scolar, elevul primeste un certificat în care fiecare profesor descrie activitatea sa din toate punctele de vedere. Din aceste certificate, parintii afla mult mai multe despre copilul lor decât dintr-o medie. În registrul matricol este cuantificata activitatea elevului la fiecare materie cu un calificativ sau o nota, echivalente cu evaluarea facuta în timpul anului.
Conducerea clasei de catre învatator, dincolo de clasa a IV-a Activitatea de îndrumare a clasei este realizata, de regula, de catre o personalitate, care îsi asuma corelarea si coordonarea evolutiei scolare a elevilor pe parcursul unei trepte scolare. Particularitatile de vîrsta, antropologice, care sunt unitare în perioada de la 7 la 14 ani, cer în mod obiectiv prezenta unei aceleiasi persoane în aceasta functie coordonatoare. În sistemul clasic de învatamânt Waldorf, aceasta functie didactica este numita „învatatorul clasei” si are ca si îndatoriri pedagogice predarea unui numar de discipline, cuprinse în epoci, de-a lungul celor opt ani de studiu pâna la liceu. Disciplinele predate în epoca sunt, de obicei, cele cognitive, iar predarea lor interdisciplinara este un deziderat esential al acestei pedagogii. Cu totii cunoastem faptul ca, la aceasta vârsta, elevii percep evenimentele, actiunile din realitate iar predarea trebuie sa tina cont de acest fapt si sa mentina treaza aceasta capacitate de observare, bazata pe interesul firesc al elevului. Experimente, excursii, observatii minutioase sunt modalitati fundamentale de organizare a învatamântului pâna la pubertate. Formele de lucru introduse în clasele primare sunt baza pe care se aseaza munca de observare din clasele gimnaziale. De aceea este esential ca una si aceeasi persoana sa însoteasca elevul pe parcursul acestor opt ani, când îsi formeaza instrumentele de cunoastere. Din punct de vedere psihologic, schimbarea învatatorului în clasa a cincea nu înseamna doar despartirea de o persoana, adesea îndragita, ci si de un mod de lucru. În mod natural, aceasta despartire se realizeaza la pubertate, când tânarul nu mai accepta prezenta unui model de imitat, ci îsi cauta propria forma de exprimare. Aici este normal sa apara mai multe personalitati în fata elevului, pentru a-i da posibilitatea sa aleaga elemente diverse si de a-si exersa formele proprii, prin acceptare sau combatere sanatoasa. Datorita formelor legislative si de pregatire existente, aceasta forma de organizare nu este oficial acceptata în România, dar este încurajata de unele inspectorate si de cercetatori în pedagogie si de psihologi.
Conducerea colegiala Rudolf Steiner a cerut corpului profesoral sa accepte ca fundament pedagogico-organizatoric discutarea tuturor problemelor scolii, îndeosebi a celor pedagogice, în consiliul profesoral. Acesta este de fapt directorul scolii. Si pentru ca problemele curente se cer discutate pe masura ce au loc, consiliul profesoral se întruneste saptamânal. Aici profesorii spun ce predau, cum predau, daca au avut succes cu o tema sau esec cu alta. Aici sunt luate în discutie clase de elevi sau elevi în parte, care trec printr-o situatie mai dificila sau mai deosebita si au nevoie de atentia întregului corp profesoral pentru a depasi situatia creata. Aici sunt dezbatute teme pedagogice generale, indiferent de specialitate, la care participa toti profesorii si învatatorii, caci pe toti „membrii familiei” îi intereseaza drumul celuilalt. Imaginea copilului ramâne însa mereu ca imagine centrala a preocuparii fiecarei teme, fie ea si administrativa. Bineînteles ca mai exista si probleme delicate. Unul sau altul dintre dascali are dificultati majore în stapânirea clasei; exista dascali noi în activitate, care trebuie îndrumati; se cer organizate încadrarile cu personal pentru anul scolar urmator: toate acestea sunt discutate într-un cerc mai restrâns, în consiliul de administratie. La el participa acei pedagogi care au experienta pedagogica si în existenta scolii respective, care îsi asuma de buna-voie viitorul scolii, ca viitor al propriei biografii. Dintre toti colegii, unul este ales ca reprezentant al scolii în fata tertilor. Nu este de confundat acesta cu functia obisnuita a directorului, caci nu are puteri decizionale supreme, nu poate lua decizii singur si nici nu are toate responsabilitatile pe umerii sai. Acestea sunt împartite între diferiti profesori sau învatatori. Purtarea responsabilitatii de catre mai multi oameni duce la cresterea implicarii în „familie”.
Materii si activitati specifice
Prezentarea completa a tuturor materiilor Waldorf ar necesita un spatiu prea mare si de aceea ne propunem doar o prezentare succinta, care sa ofere o imagine de ansamblu asupra stilului de predare si a metodelor folosite. Scrisul si cititul Limba româna Limbile straine Drumul de la basm la istorie Aritmetica Desenul formelor Desenul geometric cu mâna libera Matematica Zoologia Botanica Geografia Fizica si chimia Euritmia Muzica Abilitatile practice si educatia tehnologica Practica Arta dramatica
|
Nivel: Avansat
Inregistrat: 2/27/2006 Mesaje: 1307
| Am predat in scoala Waldorf, nu este asa libertina precum se crede, din cauza ca este tot o institutie de stat, asa ca se supune restrictiilor Inspectoratului Scolar. Sunt elevi tare buni, mult mai cu bun simt decat in scolile traditionale (poate pentru ca sunt si mai putini, iar intrarea este selectiva). In ceea ce priveste predarea, dupa mine e mult mai bine - se preda calitativ, nu cantitativ, desi, in final, se ajunge tot la acelasi nivel cu cei din celelalte scoli, pentru se dau examenele laolalta. Am avut ocazia sa merg si la scoli Waldorf din strainatate - da, acolo e altfel... Consider ca lumea nu stie prea multe despre aceasta alternativa, sunt multi cu prejudecati si destul de neincrezatori. Nici scoala nu reuseste sa elimine aceste prejudecati, ca e in minoritate. Are si sistemul acesta defectele sale, ca oricare altul, dar cred ca este benefic, mai ales in anii de gradinita si cei primari. |