Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| Deschid un topic pentru mamicile care vor sa inteleaga sistemul Montessori ,sistem blamat si ridiculizat pe forumurile romanesti din cauza necunoasterii.Mi-e mila de educatoarele Montessori din tara ,lumea nu vrea sa priceapa ca exista si altfel de educatie care da roade asa cum este medicina alternativa asa este si educatie alternativa.Deci o sa incerc o prezentare a ceea ce ce intampla intr-o clasa Montessori si mai ales de ce se face ceea ce se face,pe intelesul tuturor, fara cuvinte si fraze academice .
|
|
Nivel: Grupa mijlocie
Inregistrat: 12/11/2010 Mesaje: 279
| E prima data cand aud de sistemul Montessori , abia astept detaliile . |
|
Nivel: DIAMANT
Inregistrat: 12/17/2007 Mesaje: 25891
| Pe mine una m-ai facut curioasa demult!Abia astept sa vad despre ce este vorba! |
|
Nivel: DIAMANT
Inregistrat: 1/17/2008 Mesaje: 27681
| Abia astept sa aflu despre acest sistem de invatamant |
|
Nivel: Avansat
Inregistrat: 10/26/2010 Mesaje: 1515
| Nici eu nu am azit de acest sistem. |
|
Nivel: RUBIN
Inregistrat: 3/29/2007 Mesaje: 22799
| Desi cunosc cateva despre acest sistem de invatamant sunt curioasa sa aflu mai multe |
|
Nivel: SMARALD
Inregistrat: 7/22/2007 Mesaje: 11814
| Bravo,Mihaela este foarte interesant la noi se preda pe baza acestui sistem si este foarte cunoscut si apreciat! |
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| Vreau sa stiti de la inceput ca documentatia mea ,cursuri, carti ,prelegeri,laboratoare etc sunt in engleza si fac tot efortul sa dau o traducere cat mai corecta.Daca vedeti fraze alcatuite aiurea imi cer scuze,o sa recitesc si o sa rectific.Ceea ce scriu aici nu e din imaginatia mea bogata ci e o compozitie de extrase din carti in domeniu plus prelegerile profesorilor mei .
O mica introducere si apoi vin cu fapte mai concrete:
Exista doua componente in metoda Montessori:
-mediul ( sala de clasa tip Montessori care inclde materialele specifice) -profesorul( care de fapt nu este professor ci ghid,el nu preda doar ghideaza,ajuta sa dezvolte ceea ce copilul are deja innascut .)
Mediul sau clasa de tip Montessori Sala de clasa este amenajata in asa fel incat sa serveasca nevoii continue de autoconstruire si de a da posibilitate copilului sa ni se dezvaluie, sa ne arate care este sablonul lui unic de dezvoltare.Spre deosebire de invatamantul traditional care considera ca un copil vine pe lume "gol", ca un vas gata sa fie umplut, filosofia Montessori condidera ca fiinta umana se naste deja inzestrata cu sabloane unice ,tot ce-i trebuie este un mediu si un indrumator ( nu professor) care sa-l ajute sa-si directioneze si sa-si dezvolte abilitatile interne innascute .
Adultul trebuie sa amenajeze mediul cu lucruri si proportii potrivite copilului,judecate dupa puterea lui.In asemenea mediu copilul trebuie sa se abandoneze lui insusi ,ajutorul din partea adultului sa fie foarte limitat.
Ghidul ( educatorul) Joaca un rol decisive in crearea mediului.ghidul trebuie sa fie foarte bine pregatit si mai ales in continua cautare de sine ,in continua dezvoltare, dornic de continua devenire.O persoana rigida cu limite impuse nu poate creeea un mediu propice pentru copil, mediu care sa serveasca nevoiii de dezvoltare a copilului.
Clasa Montessori este amenajata pe baza unor componente de baza: -libertatea Doar in libertate copilul ni se poate dezvalui .Libertatea copilului depinde de achizitii anterioare precum :independenta ,discipina interioara,vointa.Independenta ,vointa , disciplina sunt esentiale pentru castigarea libertatii.Numai un copil independent poate fi liber . Copilului trebuie sa I se dea activitati care sa incurajeze independenta ,nu trebuie sa fie servit de adult in actiuni pe care le poate face singur( legatul sireturilor,imbracatul, etc).Servind copilul continuu este periculos pentru devenirea sa. Ghidul(profesorul) ajuta copilul si il incurajeaza sa atinga o anumita finalitate,un obiectiv pe care copilul si l-a ales din vointa sa.Ghidul nu substituie dorinta lui cu a copilului ,nu ii sugereaza in nici o maniera propriile sale dorinti ,copilul le are pe ale lui cu siguranta le va atinge si depasi prin vointa proprie. Ghidul ajuta copilul sa-si dezvolte disciplina .Pentru aceasta trebuie sa-I dea copilului oportunitati de munca ,orice munca ajustata la nivelul lui si aleasa benevol sa o faca. In aceasta libertate doar actele distructive trebuie limitate .Copilul trebuie ajutata sa distinga raul de bine .Adultul trebuie sa impuna limite ferme impotriva distrugerii si actelor antisociale.Libertatea copilului de asemenea are limite in favoarea interesului colectiv.Sala de clasa e descrisa ca : O camera in care copiiii se misca liber ,folositor ,intelligent si voluntary fara a comite acte violente sau nepoliticoase.Copiiii sunt liberi sa se miste in clasa si in afara clasei ,exteriorul trebuie conectat cu interiorul ( daca vremea permite) asa incat o zi Montessori san u fie impartita in perioade de munca ,perioade de joaca sau de odihna ,fiecare allege ce activitate doreste din ceea ce ii ofera mediul sau . Unelement foarte bne protejat in metoda M. este libera alegere.Ins apentru a putea face alegerea copilul trebuie sa cunoasca .Activitatile ii sunt prezentate fie individual fie in grup .Dupa ce o anumita activitate i-a fost prezentata ,profesorul va spune” Acum stii cum se foloseste, de cate ori vrei sa faci aceasta activitate stii unde sa o gasesti” O alegere adevarata se face in baza cunoasterii..Pentru a nu intervene in libera alegere a copilului nu exista recompense,pedepse sau competitie in clasa Montessori.Aceste premii ,pedepse sau competitii sunt instrumente de sclavie pentru spirit si duc la un effort nenatural, fortat din partea copilului.Aceasta nu e dezvoltare naturala.
|
|
Nivel: DIAMANT
Inregistrat: 1/17/2008 Mesaje: 27681
| Interesant!
Faceam comparatie cu metoda cognitiva care se preda in scoala lui Ionut.Pe undeva se aseamana. |
|
Nivel: Avansat
Inregistrat: 5/17/2009 Mesaje: 4992
| Mihaela multumim de informatii!!! Au venit la fix, eu tre sa-l inscriu la gradi pe Davis. Chiar aseara vorbeam cu cineva care si-a dat copilul la o gradinita cu pedagogie Waldorf, din cate mi-a spus pare foarte asemanatoare cu acest sistem. Asteptam continuarea!!! |
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 3/13/2006 Mesaje: 5519
| Interesant, multumim Mihaela si felicitari pentru munca de traducere. |
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| Cateva imagini luate online ca s avedeti cum arate o clasa.Sala e impartita in arii de cunoastere,copii isi aleg singuri ceea ce vor sa faca.Educatorul are grija ca activitatea aleasa de copil sa ii fie prezentata anterior,sa o cunoasca, deci alegerea lui sa fie pe baza cunoasterii ei. Cele 5 arii in clasa Montessori sunt
-viata practica de zi cu zi Materialele din aceasta ariesi exercitiile ajuta la dezvoltarea fizica si coordonarea psihica,promoveaza grija pentru sine si pentru mediu.Materialele specifice dau oportunitati de autoajutorare ( imbracare folosind nasturi, butoniere, fermoare etc, Alte materialeinclud activitati,luare cu lingura"scooping" ,turnare, sortare ,munci casnice ( curatenia ,prepararea mesei) pentru dezvoltarea coordonarii mana-ochi.Alte activitati includ lectii de maniere : cum sa tii mainile ,cum sa stai la masa,cum sa te asezi-ridici de pe scaun ,cum sa mergi in diferite situatii .
-senzorial Materialele din aria" senzorial" dau ocazia copiilor sa experimenteze ordinea naturala ,fireasca a mediului,a ceea ce-l inconjoara.Observa aribute ca : culoare. forma,marime,bi-tri dimensional.9 exemplu:"turnul roz"," cilindrii cu maner", " board stairs", " tabletele colorate"( aceste materiale le voi prezenta pe parcurs)
-matematica -limbaj -cultural(geografie,stiinta arta)
|
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| Discutii,remarcile mele.
Ceea ce te sokeaza cand intri intr-o clasa este linistea,ti se pare nefireasca.Daca stai la usa nu-ti dai seama ca de fapt inauntru sunt vreo 20 de copii de varste 2 jumare-6 ani.Unele mame spun"nu e normal",copilul trebuie sa "se desfasoare" .Dar oare uitam ca si copilul e dornic sa "asculte "linistea" si sa se desfasoare inteligent ? Presupunem noi adultii ca daca copilul e galagios asta inseamna ca ii place galagia?gresit.
Si potate va mirati cum de stau materialele alea acolo pe rafturi asa ordonate...minune nu?Copiii nu simt nevoia sa vandalizeze clasa ba dimpotriva au mare grija de "casa" lor,cei mari sunt modele pentru cei mai mici .Manipuleaza cu grija fiecate activitate,lucreaza si apoi o pune exact de unde a luat=o.Cum am mai spus ordinea si disciplina sunt de mare ajutor in castigarea libertatii copilului. |
|
Nivel: SMARALD
Inregistrat: 7/22/2007 Mesaje: 11814
| Oshry si binenteles Eden au fost si ei la o asemenea gradinitza pe baza unui sistem de educatie care se numea "Gandire desteapta" Oshry si acuma este tot acolo se aseamana foarte mult cu ceea ce descrii tu dar totusi cu foarte multe schimbarii ai metodei. Tu ce parere ai personal despre aceasta metoda ,ma interesaza foarte tare fiindca si lucrezi in domeniu?Eu sincera sa fiu cred si sunt sigura ca nu fiecarui copil i se potriveste acesta metoda de educare si invatare si ca pe urma poate chiar fi socat de adevarul si de realitatea care este de fapt alta in scoli ,universitati cat si in viatza noastra de zi cu zi. |
|
Nivel: Avansat
Inregistrat: 11/5/2009 Mesaje: 1537
| interesant. multumim Mihaela
|
|
|