Nivel: Avansat
Inregistrat: 1/16/2009 Mesaje: 1578
| Mihaela, de explicatii |
|
Nivel: Grupa mica
Inregistrat: 10/3/2009 Mesaje: 166
| am primit si eu azi o carte MINTEA ABSORBANTA,de Maria Montessori,tradusa de Marcel Capraru,ff interesanta! |
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| Cum spuneam exista 6 principii de baza dupa care se aranjeaza un mediu ( sala de clasa) Montessori.Am vorbit despre Libertate ( libera circulare in clasa, libera alegere a materialului etc).Acum vorbesc despre :
Structura si Ordine
Ordinea si structura Universului trebuie sa se regaseasca intr-o clasa pentru ca copilul sa o interiorizeze , sa-si construiasca propria ordine interioara si mentala.Datorita ordinii din jurul sau copilul invata ca poate avea increere in mediul sau ( clasa sa care de fapt e numita “Cassa”,Maria Montessori nu foloseste denumirea de clasa ci de casa , camera ).O clasa ordonata ii da putere sa interactioneze pozitiv cu acesta .Copilul stie unde gaseste un material pe care-l doreste pentru ca acestea sunt ordonate si aranjate pe grupe de dificultate.Ordinea ii da posibilitate copilului s a treaca prin tot ciclul cerut in desfasurarea unei activitati( ia tava de pe raft, o pune la masa ,lucreaza – fara sa fie interupt chiar daca “ greseste”) apoi pune tava la loc pe raft exact unde a fost si cum a fost).Prin punerea materialului la loc unde si cum a fost copilul nu doar incheie cu success ciclul acelei activitati ci devine partener de baza in mentinerea ordinii in clasa.Ce surprinde pe parinti si chiar pe educatori este cu cata usurinta si bunavointa copilul accepta in mod responsabil sa-si duca la loc “ jucariile” . De obicei observam copiii in medii neadecvate lor ,structurate si pe proportiile adultilor .De aceea nu avem sansa sa asistam la aceasta nevoie naturala a copilului de ordine , .Copilul va accepta cu placere sa mentina ordinea doar daca mediul il ajuta . Desi ordinea si structurarea materialului pe rafturi sunt imperative un professor bun si pedagog talentat va observa necesar sa schimbe uneori locul unei anume activitati daca aceasta a devenit piesa de décor, neinteresanta.Respectiva activitate poate sta pe o masa centrala o zi sau doua doa sa atraga atentia asupra ei.Clasa trebuie sa fie un loc placut, stimulant nu plictisitor,inert.Sa nu uitam ,ordinea si structurarea materialelor nu se mentine pentru comfortul profesorului ci pentru ajuta copilul sa-si dezvolte ordinea mentala interioara si implicit inteligenta .
Accentual pe realitate si natura
Este un al treilea principiu dupa care aranjam o clasa .Copilul trebuie sa aiba oportunitati de a-si observa limitele proprii si natura.Astfel va fi eliberat de fantasme si iluzii fizice sau psihice.Doar asa isi va explora cu interes si fara teama lumea ( interna si externa) De aceea .Deaceea materialele din clasa au ca scop sa aduca copilul cat mai aproape de realitate nu sa-l indeparteze de ea sau sa-l induca in eroare.Frigiderul, fierul de calcat ,chiuveta sunt reale si se folosesc zilnic.Prajiturile preparate la clasa vor fi servite de toti.Paharele sunt din sticla ,cutitul de legume e real.Deasemenea exact cum in lumea reala nu toti au acelasi lucru asa si in clasa exista doar un singur exemplar dintr-o anume categorie( un cutit, un cos de rufe, un fier de calat).Copilul invata sa-si astepte randul, sa respecte timpul si munca celuilalt si dorinta aceluia de a termina ce a inceput.Invatarea se face nu pe baza verbalizarii, nu-I spune nimeni ci vede, observa zilnit fapte de viata reala. Montessori accentueaza importanta contactului cu Natutura.Omul totusi apartine naturii si mai ales cand este copil din ea trebuie sa-si traga forta necesara dezvoltarii.Astfel , clasa va avea plante si animale sau orice entitate vie ( alge , coconi de matase) care cere grija din partea copiilor,responsabilitate.Maria Montessori era constienta ca dezvoltarea urbana si a civilizatiei vor sufoca contactul copilului cu natura .De aceea recomanda cu staruinta ca adultii indiferet de schimbarile societatii sa tina copilul periodic in compania naturii.IN diferite stadii de dezvoltare copilul trebuie sa observe legile naturii , sa vada ca ele de fapt stau la baza dezvoltarii stiintei.Umanitatea va progresa doar respectand natura si tinand permanent contact cu ea. Nu doar vietatile sunt importante intr-o clasa si si instrumentele de observare a naturii in amanunt( microscop, lupa,).Copii por face individual experimente si observatii.Deasemenea periodic pe parcursul anului trebuie facute iesiri in parcuri, gradini botanice ,Zoo, la tara , ferma .Copilul are nevoie sa absoarba minunile Naturii.
|
|
Nivel: SMARALD
Inregistrat: 8/10/2007 Mesaje: 13449
| MIHAELA,MULTUMESC PENTRU INFORMATII!ESTI MINUNATA! |
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| byli wrote:am primit si eu azi o carte MINTEA ABSORBANTA,de Maria Montessori,tradusa de Marcel Capraru,ff interesanta!
Mi-ar place si mie s ao citesc in romaneste ,sunt sigura ca ar avea mai mult iteles si mai placuta lectura, daca o gasesc o s-o cumpar si eu |
|
Nivel: Avansat
Inregistrat: 8/11/2010 Mesaje: 2334
| Miha, foarte interesanta expunerea ta!! Astept cu nerabdare urmatoarele postari...intre timp, vin cu 2 intrebari, daca nu te superi... Ce masuri se iau pentru a corecta comportamentul unui copil galagios sau care interfera cu derularea programului normal de activitate? Si a doua intrebare...se poate aplica sistemul Montessori acasa, cu propriul copil, si daca da, in ce fel?? Multumesc si sa stii ca stau cu ochii pe topic ca pe butelie
SI pe mine m-ar interesa cartea...oare se gaseste on-line?? Sa-i intreb pe-ai mei acasa daca o gasesc in librarii si cand ma duc in concediu, poate am noroc s-o iau... |
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| Mikaela, nu exista time out sau scaunelul poznasului.Copilul nu e pedepsit in nici un fel nici macar verbal,de fapt cuvintele prea multe mai mult strica decat fac bine Montessori e o metoda tacuta ,economie de limbaj pe principiul "spune-mi si voi uita maine , arata-mi si voi sti toata viata".Deci singura pedeapsa este privirea dezaprobatoare si mimica fetei .Copilului i se spune in 1-2 cuvinte sa se corecteze te rog si multumesc sa nu lipseasca din vocabularul profesorului.Sa stii ca " maimutele " dinastea care sa-ti faca meseria frumosa sau sunt la fiecare clasa.De obicei sunt redusi la tacere de colectiv,nu au prea mari sanse sa se desfasoare ca nu au cu cine.Pana si cel mai rebel copil daca n-are amici de tavaleala va renunta la rebeliuni.Si ce-i mai important e sa mergi la sursa rebeliunii, de ce copilul ala face ce face.Noi am descoperit in ghiozdanul unui copil dificil niste desene cu roboti-monstru negri-gri cu ochii de foc ca mi s-a facut pielea de gaina.Copilul ala acasa asta facea, colora carti cu monstri si juca jocuri pe comp.A fost necesara o intrevedere cu parintele, chiar daca platesc bani la scoala tre sa lucreze impreuna cu noi si sa ne ajute pe cat pot.In fine, pe o ureke i-a intrat pe cealalta a iesit ,copilul tot un rebel este.dar e un rebel inteligent, are modele si exercitiu de ordine , disciplina,deprinderi de baza care sa-l ajute in vita .Montessori nu face copii cuminti ci copii inteligenti si pregatiti pentru marea calatorie -viata .
Se poate aplica metoda cu succes acasa dar tre s afii persistenta .Material e usor de realizat cu putina imaginatie unele materiale trebuie sa le comanzi .dar in mare cauta sa le faci cu mana ta ,s-ar putea sa fie mai ieftin.Copiii mei se joaca cu niste orez si nasturi colorati de vreo saptamana ,bag bani in Fisher Price si cand colo ei ma tradeaza cu nasturii
. |
|
Nivel: SMARALD
Inregistrat: 8/10/2007 Mesaje: 13449
| Super,Mihaela,....imi place mult;un sistem bine implementat acolo,....greu aici.Dar imi place cum suna si cateva chestii micute tot voi face si eu.Nu am gasit cutiuta muzicala,....dar mai caut,..... |
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| Si referitor la copiii " obraznici" ca mi-a venit acum in minte...Ce vedeti voi cand va uitati la un copil rebel, obraznic?Unii spun , ei, un drac, un rau incurabil ,mi-a facut zilele iad.Deci uite cum adultul se raporteaza la el insusi, la comfortul lui.Sa nu uitam ca copilul ala s-a nascut pur,spirit curat aproape Dumnezeiesc,dragoste, bunatate, iubire neconditionata in invelis de trup.Ce am facut noi adultii?am luat cea mai pura creatie ,minunea lasata de D-zeu pe pamant si am inceput sa ii predam lectii ca niste profesori desavarsiti ce suntem." ( uite asa se tine lingura, uite asa se merge ba chiar hai sa te grabesc la mers sa-ti pun hamuri ca poate la un an de zile bebelusule castigi si ceva maratoane )Adultii nu tin cont de natura copilului, il forteaza sa faca lucruri ,ii predau lectii in loc sa-l ghideze si de aici revolta.Deci cand vedem un copil rebel sa ne gandim de doua ori inainte de a-l pedepsi si mai ales sa cautam vina in noi adultii ca noi am stricat creatia lui D-zeu cu nestiinta noastra.
Mari, nu trebuie sa revolutionezi gradinita ,vorba ta, kestii micute care adunate fac mult . Mult succes .
Promit diseara prezentarea materialelor ca tot vorbesc de ele dar materiale,pauza |
|
Nivel: SMARALD
Inregistrat: 8/10/2007 Mesaje: 13449
| Uite cum mai iau o pauza si eu cu voi in viata mea,.... Mihaela,....la cat sunt de nepregatita,de ignoranta si de necalificata(aceasta parere o are colega mea de tura despre mine)imi doresc tare mult sa implementez cateva idei de la Montessori inca din primul an de facultate.Cum la noi nu iti da voie sa lucrezi intr-o gradinita de stat,dupa aceste metode,ci trebuie sa joci cum iti canta ,,ei'',nici nu imi fac vise prea mari.Ceea ce vreau sa spun aici,la acest topic,este ca voi incerca si eu cate putin sa bag in viata copiilor mei de la grupa,si poate le va fi mai bine.Nu pot sa fac foarte multe,caci nu sunt lasata,.....colega mea fiind mult prea plina de ea,cand vine vb de calificarea ei sau de titularizarea in invatamant.Dar dupa ce imi voi lua licenta si titularizarea(sper sa imi dea Dumnezeu minte luminata)am sa fac si eu multe chestii,deocamdata incep doar pt.mine cu copiii,mici chestii.Sa vad ce obtin,....apoi mai vb ,.....la anul pe vremea aceasta |
|
Nivel: Avansat
Inregistrat: 8/11/2010 Mesaje: 2334
| t-mihaela wrote:Mikaela, nu exista time out sau scaunelul poznasului.Copilul nu e pedepsit in nici un fel nici macar verbal,de fapt cuvintele prea multe mai mult strica decat fac bine Montessori e o metoda tacuta ,economie de limbaj pe principiul "spune-mi si voi uita maine , arata-mi si voi sti toata viata".Deci singura pedeapsa este privirea dezaprobatoare si mimica fetei .Copilului i se spune in 1-2 cuvinte sa se corecteze te rog si multumesc sa nu lipseasca din vocabularul profesorului.
Miha, multumesc de raspuns...Am intrebat pentru ca citisem asta: "În cazul în care un copil îi deranjeaza pe colegii lui sau se comporta într-un mod care afecteaza armonia si ordinea din clasa, acesta va fi luat de catre educator si dus într-un loc retras de ceilalti copii. I se va asigura jocul favorit dar va fi lipsit de libertatea de a se deplasa prin clasa dupa vointa proprie. Educatorul va veni din când în când si îi va adresa cuvinte blânde de simpatie sau ajutor, în cazul în care are nevoie. Se considera ca lipsa libertatii de miscare si tratarea copilului ca pe un bolnav este suficienta pentru a-l face sa înteleaga ca a gresit."
Linkul catre citat e aici: http://www.comarion.ro/referate/index.php?value=Pedagogii%20alernative%20-%20alternativa%20educationala%20Montessori&detalii=psihologie_htm&id=4474
Ce am inteles eu din citatul ala e tot o forma de time-out dar mai "politicoasa si educata"...Citatul este dintr-un referat din tara, eram curioasa de punerea in aplicare in alte tari...Astept cu nerabdare restul expunerii si mai ales exemple concrete
Pe vremea cand faceam pedagogie in Ro, nici nu se pomenea de Montessori...
|
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| Mikaela, e gresit sa-i dai copilului o activitate dorita ...dorita de cine?Daca el dorea acea activitate de ce nu si-a luat-o singur?Ceea ce descrii tu aici mie mi se pare un" time out "traditional in toata regula si daca e practicat in timp ce se face o activitate de grup e si mai grav pentru ca izolezi copilul .Zambetul educatoarei nu ajuta la nimic, copilul se simte pedepsit,exclus .Insa ce ma sokeaza pe mine nu e izolarea copilului in time out ci scopul :ca sa se simta bolnav sau ce ... ca mi se face pielea de gaina Nu si iar nu ,nu avem voie sa facem copiii sa se simta bolnavi,doamne iarta-ma ,plange si tastatura cand scriu...Plus "lipsa libertatii de miscare" e scoasa din filmele de groaza.Nu ai voie sa tii copilul inert pe scaun.Si uite asa imi dau singura raspunsul la intrebarea de ce parintii nu au incredere in sistemul Montessori ,ca se scriu referate care incep cu "se crede...",referate care probabil se pun si in practica.Nu se crede nimic,totul e scris negru pe alb in cartile de referinta ale Mariei Montessori,"Disciplina si Libertate " e un capitol care vorbeste destul de clar precum si "Dificultatile disciplinarii in scoli" gasite in Vol."Descoperirea copilului".Pacat, as vrea sa stiu cine anume a scris referatul acela sa indeparteze acea propozitie de final...e de-a dreptul oribila si neadevarata
Deci concret,daca un copil se arunca pe jos in timp ce altii lucreaza,se intampla destul de des cu "maimutica" clasei cum am numit-o eu,te gandesti mai intai de ce face ce face.Poate s-a plictisit asta inseamna ca nu-i stimulezi potentialul la maxim.Sau poate vrea sa se arate celorlalti si atunci ii dai ocazia sa o faca in mod util :sa le arate o carte sau sa-i invete ceva ( cum sa faca o activitate).Sau poate e in perioada sensitiva "the sensitive period" cand copilul pur si simplu e altfel dar despre asta tre sa vorbesc mai pe indelete.Revin imediat. |
|
Nivel: Avansat
Inregistrat: 8/11/2010 Mesaje: 2334
| E de-a rasul plansul Miha, mai mult de-a plansul decat de-a rasul ....si eu am ramas cand am citit fraza cu "copilul bolnav", cu toate ca habar n-am de nici un sistem Montessori, mi s-a parut deplasata si de neacceptat. Nici un copil nu se trateaza ca un bolnav, chiar bolnav fiind...Sunt total de acord cu tine in privinta activitatii preferate, plus ca ar fi o recompensa pentru un tip de comportament. Habar n-am al cui e referatul ala, am dat peste el cautand mai multe informatii despre pedagogiile alternative.
Multumesc de raspuns... Ah , si inca o chestie...fii-mea are aproape 3 ani, i-as da sa experimenteze castronul cu orez/fasole, cum s-o fac sa nu imprastie orezul peste tot?? Sau mai rau, sa inghita orez sau nasturi?? Bine, va fi supravegheata, dar alte idei ca sa nu faca mizerie??
Daca te innnebunesc cu intrebarile, imi cer scuze |
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 6/20/2008 Mesaje: 5142
| Cateva activitati din aria " viata practica"
-cosul cu carlige exercitiu de motricitate,dezvolta musculatura fina amainii)Prima poza e gresita, carligul trebuie prins cu trei degete "three fingers grasp" ajuta la tinerea creionului mai tarziu.
-transfer cu clesti se transfera pufuletii de la stanga la dreapta apoi se intoarce tava ,vasul gol e mereu un dreapta)
-pietricele si clesti
-luarea cu lingura(spooning)
-transferul de margele cu penseta
-sortarea
-insiratul margelelor pe ata
Am scris ditamai polologhia si apoi mi-a picat reteaua ,am pierdut tot. Mai era ceva important dar o las pe maine. Mikaela, activitatea cu orezul se face pe tava de lucru.Daca varsa varsa pe tava .Eu in prima zi am maturat la orez de mi-a venit rau ( desi trebuia sa-i las pe ei sa mature) dar dupa ceva exercitiu nu mai vad o boaba nicaieri .Azi a scapat vreo doua si repede s-a pus e adunat ca mi-am facut cruce si am zis aleluia |
|
Nivel: RUBIN
Inregistrat: 3/29/2007 Mesaje: 22799
| Desi Marie Montessori este italianca , aici se aplica prea putin metoda ei.Este "acuzata", pe plan didactic, de caracterul prea artificial al materialelor si de modul prea rigid in care se folosesc.De asemenea se spune ca urmand acest sistem copilul invata intr-o maniera prea singulara(este mai mult singur) si nu dezvolta raporturi cu alti copii. Ce parere ai? |
|
|