 Nivel: ALBA CA ZAPADA
Inregistrat: 2/12/2006 Mesaje: 17854
| Am primit de curand pe mail un articol foarte interesant si m-am gandit sa il impartasesc cu voi.
"Generatia actualã de pãrinti a vrut cumva sã compenseze lipsurile copilãriei lor si a încercat sã dea copiilor ce aveau mai bun: cele mai frumoase jucãrii, haine, plimbãri, scoli, televizor si calculator. Altii le-au umplut timpul copiilor cu multe activitãþi educative ca învãtarea limbilor strãine, informaticã, muzicã. Intentia este excelentã, însã pãrinþii nu au înteles cã televizorul, jucãriile cumpãrate, internetul si excesul de activitãti blocheazã copilãria, în care copilul are nevoie sã inventeze, sã înfrunte riscuri, sã sufere deceptii, sã aibã timp de joacã si sã se bucure de viatã.
Acest lucru se întâmplã pentru cã inteligenta lor a fost blocatã, noi ne-am transformat în masini de muncit iar pe ei îi transformãm în masini de învãtat.
1. Blocarea inteligentei Sistemul educational actual aduce foarte multã informatie, de cele mai multe ori inutilã. Copiii si tinerii învatã cum sã opereze cu fapte logice, dar nu stiu cum sã abordeze esecurile. Învatã sã rezolve probleme de matematicã, dar nu stiu sã-si rezolve conflictele existentiale. Sunt antrenati sã facã calcule fãrã sã greseascã, dar viata este plinã de contradictii si probleme care nu pot fi calculate. Acest lucru se întâmplã pentru cã inteligenta lor a fost blocatã, noi ne-am transformat în masini de muncit iar pe ei îi transformãm în masini de învãtat.
2. Utilizarea gresitã a functiilor memoriei Prin sistemul educational actual memoria copiilor este transformatã într-un depozit de informatie inutilã, iar excesul acesteia blocheazã inteligenta copiilor si bucuria lor de a trãi. Cea mai mare parte a informatiilor pe care le acumulãm nu vor fi folosite niciodatã. Numãrul actual de scoli este mai mare decât în orice altã epocã, însã acestea nu produc persoane care gândesc, si nu e de mirare cã elevii au pierdut plãcerea de a învãta. Pe de altã parte, mediile de informare îi seduc cu stimuli rapizi, gata preparati, care îi transportã pe tineri, fãrã ca ei sã facã vreun efort, în mijlocul diverselor aventuri – sportive, de rãzboi, politice sau sentimentale. Bombardamentul acesta de stimuli care vin prin televiziune si internet actioneazã asupra subconstientului, mãrindu-le nevoia de plãceri în viata realã. Astfel în timp ei nu mai gãsesc plãcere în micii stimuli ai rutinei zilnice si vor cãuta stimuli tot mai puternici, trebuind sã facã foarte multe lucruri pentru a avea putinã plãcere. Toate acestea genereazã personalitãti fluctuante, instabile si nemultumite.
3. Informãm si nu formãm Noi nu îi formãm pe tineri, ci doar îi informãm. Ei cunosc tot mai mult despre lumea în care se aflã, dar nu stiu mai nimic despre lumea lor interioarã. Educatia este tot mai lipsitã de ingredientul emotional si produce tineri care rareori stiu sã îsi cearã iertare, sã îsi recunoascã limitele sau sã se punã în locul celorlalti.
Care este rezultatul?
O generaþie de copii si tineri mai bolnavã psihic decât oricare alta din istoria umanitãtii: copii depresivi, preadolescenti si adolescenþi care dezvoltã obsesii, sindroame de panicã, timiditate, fobii sau agresivitate. În plus, tot mai mulþi dintre ei cautã plãcerea de moment în consumul de tutun, alcool si droguri.
CE ESTE DE FÃCUT?
Dr. Augusto Cury ne spune cã în ziua de azi nu ajunge sã fim pãrinti buni, ci trebuie sã devenim pãrinti inteligenti. Pentru aceasta ne vorbeste despre sapte deprinderi ale „pãrintilor buni” si cum trebuie transformate ele de cãtre „pãrintii inteligenti”. Iatã prima dintre ele:
Pãrintii buni dau cadouri, pãrintii inteligenþi dãruiesc propria lor fiintã Pãrintii buni au grijã sã satisfacã, în mãsura posibilitãtilor lor economice, dorintele copiilor lor. Fac petreceri pentru aniversãri, le cumpãrã pantofi, haine, produse electronice, organizeazã excursii.
Pãrintii inteligenti dau copiilor ceva incomparabil mai valoros. Ceva ce nu se poate cumpãra cu toti banii din lume: fiinta lor, povestea vietii lor, experientele lor, lacrimile lor, timpul lor.
Pãrintii care le fac în permanentã daruri copiilor lor sunt pãstrati în amintire doar pentru un moment. Pãrintii care se preocupã sã le dãruiascã copiilor exemple si povestiri din viata lor rãmân de neuitat. Pãrintii buni alimenteazã corpul, pãrintii inteligenti alimenteazã personalitatea Astãzi, pãrintii buni cresc copii zbuciumati, înstrãinati, autoritari si angoasati, pentru cã societatea s-a transformat într-o fabricã de stres. Pãrintii care nu-si învata copiii sã aibã o viziune criticã asupra publicitãtii, a emisiunilor de televiziune si a discriminãrii sociale îi transformã într-o pradã usoarã pentru sistemul acaparator. Pentru acest sistem, copilul vostru nu este o fiintã umanã, ci un consumator. Pregãtiti copilul pentru „ a fi”, cãci lumea îl va pregãti pentru „ a avea”.
Ajutati-vã copiii sã nu fie sclavii problemelor lor. Alimentati amfiteatrul gândurilor si teritoriul emotiilor cu curaj si îndrãznealã. Nu le acceptati timiditatea si nesiguranta. Dacã problemele se pot rezolva, vor fi rezolvate, iar dacã nu, trebuie sã ne acceptãm limitele.
Pãrintii buni corecteazã greselile, pãrintii inteligenti îsi învatã copiii cum sã gândeascã Vechile corectii si binecunoscutele predici nu mai functioneazã. Când deschideti gura sã repetati acelasi lucru, declansati un resort din subconstient care deschide anumite arhive ale memoriei, ce contin critici mai vechi. 99% din criticile si corectiile pãrintilor sunt inutile în influentarea personalitãtii tinerilor.
A-ti surprinde copilul înseamnã a spune lucruri la care ei nu se asteaptã. De exemplu: copilul a ridicat glasul la voi. Se asteaptã sã tipati si sã-l pedepsiti. Dar puteti începe prin a tãcea si a vã relaxa, apoi puteþi spune:”Nu mã asteptam sã mã superi în felul acesta. În ciuda durerii pe care mi-ai provocat-o, eu te iubesc si te respect mult”. Apoi copilul trebuie lãsat sã se gândeascã.
Pãrintii buni spun: „ Gresesti”; pãrintii inteligenti spun: „Ce pãrere ai despre comportamentul tãu?” „Gândeste înainte sã reactionezi”
Pãrintii buni îsi pregãtesc copiii pentru aplauze, pãrintii inteligenti îsi pregãtesc copiii pentru esecuri Pãrintii buni educã inteligenta copiilor lor, pãrintii inteligenti le educã sensibilitatea. Stimulati-i pe copii sã aibã obiective, sã caute succesul în studiu, în muncã, în relatiile sociale, dar nu vã opriti aici. Ajutati-i sã nu le fie teamã de insuccese. Nu existã podium fãrã înfrângeri. Multi nu strãlucesc în munca lor pentru cã au renuntat în fata primelor obstacole, pentru cã nu au avut rãbdare sã suporte un „nu”, pentru cã nu au avut îndrãzneala de a înfrunta unele critici, nici umilinta de a-si recunoaste greseala.
Perseverenta este la fel de importantã ca si capacitãtile intelectuale. Pentru pãrintii inteligenti, a avea succes nu înseamnã a avea o viatã fãrã greseli. De aceea sunt în stare sã spunã copiilor lor: „Am gresit”, „Scuzã-mã”, „Am nevoie de tine”. Pãrintii care nu-si cer scuze nu-si vor învãta copiii cum sã abordeze aroganta. Pãrintii buni vorbesc, pãrintii inteligenti dialogheazã ca niste prieteni A sta de vorbã înseamnã a vorbi despre lumea care ne înconjoarã, a dialoga înseamnã a vorbi despre lumea în care suntem: a relata experienþe, a împãrtãsi ceea ce se aflã ascuns în inima fiecãruia, a pãtrunde dincolo de cortina comportamentelor. Peste 50% din pãrinti n-au avut curajul de a dialoga cu copiii lor despre temerile, pierderile si frustrãrile personale.
Nu trebuie sã deveniti o jucãrie în mâna copilului, ci un prieten foarte bun. Adevãrata autoritate si respectul solid se nasc din dialog. Dialogul este o perlã ascunsã în inimã. Ea este scumpã, pentru cã aurul si argintul n-o pot cumpãra.
Pãrintii buni dau informatii, pãrintii inteligenti povestesc istorioare Captati-vã copiii prin inteligenta voastrã, nu prin autoritate, bani sau putere. Stiti care este termometrul care indicã dacã sunteti agreabil? Imaginea pe care o au despre voi copiii si prietenii acestora. Dacã le face plãcere sã fie în preajma voastrã, ati trecut testul.
Odatã, una dintre fiicele mele a fost criticatã pentru cã era o persoanã simplã. Se simtea tristã si respinsã.Dupã ce am auzit povestea ei, mi-am pus imaginatia la treabã si i-am spus urmãtoarea pildã: unii preferã un soare frumos pictat într-un tablou, altii preferã un soare real, chiar dacã este acoperit cu nori. Am întrebat-o: ce soare preferi? A ales soarele real Atunci, am adãugat, chiar dacã unii oameni nu cred în soarele tãu, el strãluceste. Tu ai lumina proprie. Într-o zi norii se vor risipi si oamenii te vor vedea. Sã nu-ti fie teamã cã îti pierzi lumina. PÃRINTII INTELIGENTI ÎSI STIMULEAZÃ COPIII SÃ-SI ÎNVINGÃ TEMERILE SI SÃ AIBÃ ATITUDINI BLÂNDE. Pãrintii buni oferã oportunitãti, pãrintii inteligenti nu renuntã niciodatã Pãrintii inteligenti sunt semãnãtori de idei si nu controleazã viata copiilor lor. Ei seamãnã si asteaptã ca semintele sã germineze. Pe timpul asteptãrii poate sã aparã mâhnire, dar, dacã semintele sunt bune, vor încolti. Nimeni nu-si ia diplomã în misiunea de a educa. Înainte, pãrintii erau autoritari; astãzi sunt copiii. Învãtati sã spuneti „nu” fãrã teamã. Dacã ei nu aud „nu” de la dumneavoastrã, nu vor fi pregãtiti sã audã „nu” de la viatã.
Pãrintii nu trebuie sã cedeze în fata santajelor si presiunii copiilor. În caz contrar, emotia copiilor va deveni un balansoar:: astãzi sunt docili, mâine explozivi. Trebuie stabilite clar ce aspecte pot fi negociabile. De exemplu, a merge la culcare noaptea târziu în cursul sãptãmânii si a se trezi devreme pentru a învãþa este inacceptabil si prin urmare ne-negociabil.
Trãim vremuri grele. Pãrintii din toatã lumea se simt pierduti. Cucerirea planetei sufletului copilului este mai compexã decât cucerirea planetei.
CELE 7 PÃCATE CAPITALE ALE EDUCATIEI
1. A corecta în public 2. A exprima autoritatea cu agresivitate 3. A fi excesiv de critic: a obstructiona copilãria celui educat 4. A pedepsi la furie si a pune limite, fãrã a da explicatii 5. A fi nerãbdãtor si a renunta sã mai faci educatie 6. A nu te tine de cuvânt 7. A distruge speranta si visele Dr. Augusto Cury, psihiatru si psihoterapeut, si-a dedicat 17 ani din viatã cercetãrii modului în care construieste si se dezvoltã inteligenta. Analiza pe care o face societãtii contemporane ajunge la urmãtoarea concluzie: singurãtatea nu a fost niciodatã atât de intensã: pãrintii îsi ascund sentimentele de copii, copiii îsi ascund lacrimile de pãrinti si profesorii se refugiazã în autoritarism. Cantitatea de informatie si cunostinte disponibile este mai mare; cu toate acestea, noile generatii nu sunt formate pentru a gândi, ci pentru a repeta informatii. În cartea sa, „Pãrinti strãluciti, profesori fascinanti“, tradusã si în românã, Dr. Augusto Cury atrage atenþia asupra necesitãtii schimbãrii felului în care se face educatia contemporanã.
Pãrinti strãluciti, profesori fascinanti - Augusto Cury" |

 Nivel: RUBIN
Inregistrat: 3/29/2007 Mesaje: 22800
| de acord |

 Nivel: DIAMANT
Inregistrat: 1/17/2008 Mesaje: 27681
| Copii intr-adevar nu au nevoie de multe lucruri ca sa fie fericiti,lor le place sa experimenteze,testeze...sa invete din propriile lor experiente.Ei inca din copilarie isi formeaza bazele a ceea ce vor dori sa devina. Ma bucur ca nu am ajuns in acest stadiu descris in articol si ca am ales calea cea buna in educatia copiilor |
Nivel: Guest
Inregistrat: 2/12/2006 Mesaje: 14
| Foarte adevarat. Iar cele 7 "pacacte" de la sfarsit sunt extrem de bine sintetizate si. din nefericire comune educatiei pe care am primit-o cei mai multi dintre noi, parintii de astazi. (Aici generalizez din experienta prietenilor mei de acum si din copilarie. Din fericire eu am avut noroc de niste parinti care, in general, s-au straduit sa nu cada in cele 7 pacate. Pana acum eu am reusit sa ma tin cu sfintenie de toate aceste reguli si sper sa nu imi ia Dumnezeu mintile si sa pot sa foi un parinte bun pana la capat. |

 Nivel: TOP TEAM
Inregistrat: 11/9/2008 Mesaje: 30045
| Foarte interesant...dar si bine de retinut |