Nivel: SMARALD
Inregistrat: 2/13/2006 Mesaje: 13501
| Termenul de fotografie vine din grecescul “photos” – lumina si “graphein” – a desena.
Tehnica fotografica cuprinde modalitati variate de producere a unor imagini permanente pe suprafete sensibile prin actiunea fotochimica a luminii sau a unei alte forme de radiatie sau prin tehnici mult mai recente de captare a imaginilor prin mijloace electronice. In societatea de azi fotografia joaca un rol foarte important ca mediu informational, ca o unealta in slujba stiintei si industriei, ca o forma de arta sau ca un hobby foarte raspandit. Este esentiala in afaceri si industrie, fiind folosita in publicitate, documentare, fotojurnalism si in multe alte domenii. Cercetarile stiintifice, de la cercetarile in spatiu la cele subatomice se bazeaza pe fotografie. Istoria dezvoltarii fotografiei arata ca in secolul 19 fotografia era domeniul catorva profesionisti deoarece necesita aparate mari si placi fotografice de sticla, dar in primele decenii ale secolului 20, odata cu introducerea rolfilmului si a aparatului portabil, a captat atentia publicului larg. In ziua de azi industria ofera fotografilor amatori si profesionisti o mare varietate de aparate si accesorii Lumina este esentiala in fotografie. Aproape toate formele de fotografie se bazeaza pe proprietatile unor cristale de argint, compusi chimici ai argintului si a unor halogeni (bromina, clorina sau iodina), sensibile la lumina. Aceste cristale se gasesc sub forma de emulsie (o pelicula fina gelatinoasa) care se afla in filmul fotografic. Fotografia se bazeaza asadar pe principii fizice si chimice. Sensibilitatea la lumina a compusilor argintului este principalul principiu chimic utilizat. Principiile fizice care guverneaza sunt cele ale opticii si ale fizicii luminii. Termenul generic de lumina se refera la portiunea vizibila din spectrul radiatiilor electromagnetice, care includ unde radio, raze gamma, raze X, infra-rosii si ultra-violete. Pentru ochi unda cea mai lunga este rosu, iar cea mai scurta albastru.
Dar oare cum a aparut fotografia pentru ca mai apoi sa evolueze in ceea ce este in ziua de azi? Care este istoria de inceput a stiintei fotografice?
Dezvoltarea proceselor fotografice a inceput cu recunoasterea faptului ca anumite substante chimice isi schimba noanta sau culoarea datorita expunerii la lumina. Dupa anii 1820 a inceput cercetarea pentru a reusi fixarea permanenta a imaginii obtinuta prin expunerea la lumina. Din acei ani si pina in ziua de azi oamenii de stiinta au rafinat si imbunatatit procedeele chimice si optice ale proceselor fotografice.
Primele incercari
Cea mai veche fotografie care s-a pastrat este datata din 1826 sau 1827 si este imaginea unei curti interioare vazuta de la fereastra sa de catre francezul Joseph Nicéphore Niepce. Poza a necesitat o expunere de 8 ore. Rezultatul obtinut a fost un pas enorm pentru cercetarea in domeniul fotografiei.
Incercari notabile de a captura imaginile sunt si cele ale britanicilor Thomas Wedgwood si Sir Humphry Davy la sfirsitul secolului 18. Din pacate, ei nu au reusit sa fixeze cu succes imaginile pe care le-au creat. Imaginea lui Niepce, desi bine fixata pe hirtie, nu avea calitatea necesara care ar fi asigurat adoptarea acestei noi tehnici. A trebuit ca un alt om de stiinta, Louis Jacques Mandé Daguerre, care a devenit asociatul lui Niepce si a continuat sa lucreze indépendant dupa moartea acestuia, sa aduca aceste prime tentative la un nivel care sa asigure succesul la public. Daguerre a creat imagini simple direct pe support de metal.A facut experimentele in anii 1830, iar in 1839 a facut anuntul istoric al descoperirii procesului ce avea sa poarte numele sau. Acesta implica expunerea unei placi de cupru argintata, developarea imaginii in vapori de mercur si fixarea acesteia in solutie de sare. Imaginile rezultate erau foarte fragile la atingere si trebuiau sa fie protejate de o sticla, dar erau capabile sa pastreze si cel mai mic detaliu.
In aceeasi perioada, a anilor 1830, fizicianul britanic William Henry Fox Talbot facea propriile sale experiente. Primele succese le-a avut in 1835 si includeau imprimarea imaginii frunzelor unei plante facute cu aparatul sau de fotografiat in miniatura (supranumit si aparatul “ cursa de soareci ”). Acestea erau imagini negative imprimate pe hirtie, preparate cu solutii de saruri de argint, sensibile la lumina, fixate intii in saruri obisnuite si, mai apoi, la sugestia lui Sir John Herschel (renumitul astronom englez), in trisulfat de sodiu, cunoscut si ca “ hypo ”. Urmatorul pas important in cercetarea lui Talbot a fost descoperirea unei imagini “ latente ”, produsul invisibil al unei expuneri scurte, care putea fi developat chimic.
Roll-Filmul
Urmatorul mare pas in dezvolatrea fotografiei a fost aparitia la sfirsitul anilor 1880 a roll-filmului. Meritul pentru aceasta descoperire ii revine americanului George Eastman. In 1884 Eastman a introdus roll-filmul , care permitea expuneri multiple, mult mai practic ca negativul pe sticla. Dezvoltarea tehnicii fotografice a continuat asadar prin cercetarile lui Eastman. Acest american, angajat timp de 14 ani al unei banci, a fost pasionat de fotografie, si a infiintat in iunie 1881 o companie care fabrica si distribuia in toata America placi fotografice pe baza de colodiu umed. Dar eastman avea o idee inovatoare, aceea de a schimba placile de sticla, frgile si incomode. La inceput a incercat cu o hirtie tratata cu niste substante speciale. Mai apoi, cu ajutorul unui tinar chimist a scos primul suport pentru fotografie transparent, suplu, si aconstruit o noua masina adaptata la acesta. Suntem in anul 1888, an in care Eastman a ales numele de KODAK pentru inventia sa, ales astfel pentru ca se poate pronunta la fel in aproape toate limbile cunoscute. A fabricat un aparat usor de fotografiat si un film care permitea 100 de expuneri. Aceste poze erau facute de un amator, care apoi expedia aparatul la Rochester si primea inapoi pozele imprimate, ca si apartul sau incarcat cu un nou film, totul pentru un 10 dolari. Tot atunci eastman a lansat sloganul publicitar al firmei sale, care a facut inconjurul lumii si nu a fost uitat nici la 100 de ani :”You press the button, we do the rest!”. Succesul a fost imens. Era de ajuns sa apesi un singur buton, pentru ca sa devii magician. Fotografia nu mai era apnajul specialistilor, devenise accesibila oamenilor de rind. La mai mult de 100 de ani de la acele evenimente, procedeul nu s-a schimbat, dar perfectionarile aduse au fost multiple. Sensibilitatea la culori a fost mult imbunatatita, placa devenind sensibila si razele ultraviolete, la infrarosii si la razele X. Lumina artificiala a permis fotografierea in timpul noptii si in camerele intunecoase, dar si marirea imaginilor.
Fotografia in culori
Dorinta publicului de a se bucura de fotografii in culori este evidentiata de frecventa cu care coloratul de mina era folosit la primele fotografii. In special aceasta metoda era folosita in cazul daguerreotipului. Daguerrrotipistul londonez William Edward Kilburn a inregistrat cel mai mare succes in colorarea pozelor sale, tindu-le o tenta naturala. In 1855 fizicianul englez James Clerk Maxwell a definit baza teoretica a fotografiei in culori. El a inteles principiul celor trei culori primare care sunt baza pentru toate culorile. La inceputul sec 20 au avut loc multe experimente, pentru ca in 1904 fratii AuguAuguste and Louis Lumicre au anuntat dezvoltarea unei tehnici. In 1907 si-au patentat descoperirea sub Autochrome plates. Aceasta va ramine cel mai popular proces, suportind competitia a multor alti producatori pina in anul 1935, cind a aparut Kodachrome, care utiliza roll-filmul.
Fotografia digitala
Ultima etapa in dezvoltarea recenta a stiintei fotografice o realizeaza fotografia digitala. Camerele cu roll-film sunt aproape date uitarii de marea majoritate a consumatorilor, cu exceptia profesionistilor traditionalisti. Camerele digitale inregistreaza in memoria lor digitala fotografia, putand apoi sa fie transferata pe alte suporturi magnetice (calculator) sau pe hartie (la fel cum se intampla cu imaginile impregnate pe roll-film). Avantajele sunt nenumarate printre care poate cel mai important este spatiul incomparabil mai mare de pastrare a pozelor (nu mai depindem de cele 36 de pozitii ale unui roll-film). |
|
Nivel: Guest
Inregistrat: 2/12/2006 Mesaje: 14
| Buna, Taki!
Sper ca nu va suparati ca dau buzna tocmai aici. Stau de ceva vreme cu ochii pe voi, doar ca nu prea stiu de unde sa incep. Pt. subiectul asta am si eu un link, daca e cineva interesat. Click aici! |
|
Nivel: SMARALD
Inregistrat: 2/13/2006 Mesaje: 13501
| Bine-ai venit printre noi, Niko!
Nu ne suparam deloc, din contra, come together !
|
|
Nivel: Guest
Inregistrat: 2/12/2006 Mesaje: 14
| Multumesc de primire si bine v-am gasit! |
|
Nivel: TOP TEAM
Inregistrat: 2/14/2006 Mesaje: 36610
| Bine ai venit, Niko!
|
|
Nivel: MEMBRU FONDATOR
Inregistrat: 5/27/2006 Mesaje: 14390
| Niko, bine ai venit! |
|
Nivel: Senior
Inregistrat: 1/14/2008 Mesaje: 5944
| In timpurile strãvechi, camera obscurã se folosea la formarea imaginilor pe perete si la întuneric: imagine de stenoscop.
Secolul al 16-lea: luminozitatea si claritatea camerelor obscure s-a îmbunãtãtit prin mãrirea diafragmei cu ajutorul lentilelor telescopice.
Secolul al 17-lea: Camere obscure si portabile sunt folosite frecvent de artisti, sub forma sedan chairs.
1727: Profesorul J. Schulze amestecã într-un flacon cretã, acid azotic si argint; observã cã latura flaconului care a fost expusã la luminã, se înnegreste. Aceasta a fost creatia accidentalã a primului compus fotosensibil.
1800: Thomas Wedgwood face .poze solare., plasând obiecte mate pe piele tratatã cu nitrat de argint: rezultã imagini generate rapid dacã erau expuse la o luminã mai puternicã decât cea a lumânãrilor.
1816: Nicephore Niepce combinã camera obscurã cu hârtia fotosensibilã.
1826: Niepce creazã imaginea stabilã.
1834: Henry Fox Talbot creazã negative stabile, folosind hârtie îmbibatã în clorurã de argint si fixatã cu clorurã de sodiu. Talbot a creat imagini pozitive prin suprapunerea imprimãrii pe o altã bucatã de hârtie.
1837: Louis Daguerre creazã imagini pe cliseu de cupru argintat, placat cu iodurã de argint si developat cu mercur încãlzit. Guvernul Frantei i-a acordat lui Daguerre o pensie în schimbul publicãrii metodelor sale si a drepturilor de autor, pentru ca si ceilalti cetãteni ai Frantei sã poatã folosi formula sa.
1841: Talbot breveteazã formula sa sub numele de calotype.
1851: Frederick Scott Archer, un sculptor din Londra, îmbunãtãteste rezolutia fotograficã întinzând pe bucãti de sticlã un amestec de colodiu si alte substante chimice. Fotografia wet plate colodion photography era mai ieftinã decât fotografia daguerreotypes, procesul negativ/pozitiv permitea reproduceri nelimitate. Procesul a fost publicat, dar nu brevetat.
1853: Nada (Felix Toumachon) deschide la Paris propriul sãu studio de fotografie artisticã.
1854: Adolphe Disderi developeazã în Paris fotografii carte-de-visite, ducând, pentru deceniile urmãtoare, la o publicitate la scarã mondialã a studiourilor fotografice.
1855: Începe era stereoscopicã.
1855-1857: Imagini pozitive direct pe sticlã (ambrotype) si pe metal (tintypes sau ferrotypes), foarte populare în Statele Unite.
1861: Fizicianul scotian James Clerk-Maxwell prezintã un sistem fotografic color care implicã trei fotografii alb/negru, fiecare trecutã printr-un filtru rosu, verde sau albastru. Fotografiile erau transformate în diapozitive pe sticlã si proiectate în aceeasi concordantã pozitionalã cu aceleasi filtre de culori. Aceasta e metoda de .separare a culorilor..
1861-1865: Mathew Brady si colaboratorii acoperã Rãzboiul Civil American, expunând 7000 de negative.
1868: Ducas de Hauron publicã o carte care propune o varietate de metode pentru fotografia color.
1870: Congresul Statelor Unite trimite fotografi în Vest. Cele mai faimoase imagini au fost realizate de William Jackson si Tim OSullivan.
1871: Richard Leach Maddox, un doctor englez, propune folosirea unei emulsii de gelatinã si bromurã de argint pe o bucatã de sticlã, numit procesul .plãcii uscate..
1877: Edweard Muybridge, nãscut în Anglia ca Edward Muggridge, initiazã pariul: se desprind vreodatã de pe pãmânt cele patru copite ale calului în acelasi timp practicat în rândul oamenilor bogati din San Francisco, inspirat de fotografia secventialã a calului Leland Stanford.
1878: Este comercializatã placa uscatã
1880: George Eastman, în vârstã de 24 de ani, întemeiazã în Rochester - New York, Eastman Dry Plate Company. În cotidianul New York Graphic apare prima fotografie cu raster.
1888: Primul aparat Kodak care continea o rolã de hârtie de 6,1 m, suficientã pentru o sutã de fotografii circulare, cu diametrul de 6,35 cm.
1889: Aparatul Kodak a fost îmbunãtãtit prin înlocuirea rolelor de hârtie cu role de film.
1890: Jacob Riis publicã albumul .Cum trãieste cealaltã jumãtate., cuprinzând imagini care prezentau viata cotidianã a orasului New York.
1900: Apare aparatul Kodak Brownie, cu rolã de film.
1902: Alfred Stieglitz organizeazã în New York spectacolul Photo Secessionist.
1906: Devin accesibile filmele pancromatice alb/negru si, prin urmare, fotografii color cu separatie de culoare de calitate superioarã.
1907: Comercializarea primului film color, plãcile autocromatice produse în Franta de fratii Lumiere.
1909: Lewis Hine este angajat de comitetul National al Statelor Unite pentru protectia copilului, pentru a fotografia copiii în timp ce lucrau.
1914: Oscar Barnack, de nationalitate germanã, angajatul firmei Leitz care producea microscoape, îmbunãtãteste camera folosind o ramã modernã de 24x36 mm si filmul cu perforatii de antrenare de 35 mm.
1917: Nippon Kogaku K.K. care va deveni Nikon, se stabileste la Tokio.
1921: Man Ray începe producerea .fotogramelor. (rayographs), plasând obiectele pe hârtia fotograficã si expunând umbra proiectatã cu ajutorul unui bec amplasat la distantã.
1924: Leiz scoate pe piatã un derivat al camerei Barnack, numit Leica, prima camerã de calitate superioarã de 35 mm.
1925: Andre Kertesz se mutã din Ungaria, tara sa natalã, la Paris, unde începe un proiect care se întinde pe o perioadã de 11 ani si care se baza pe fotografierea vietii de stradã.
1928: Albert Renger-Patzsch publicã Lumea este frumoasã, prim-planuri care scoteau în evidentã forma naturalã a lucrurilor din naturã si a celor create de om; Rollei introduce aparatul reflex numit Rolleiflex, prevãzut cu un obiectiv cu douã lentile care expunea pe negativ o imagine cu dimensiunea de 6x6 cm.
1931: Dezvoltarea fotografiei cu blitz, realizatã de Harold (.Doc.) Edgerton la MIT.
1932: Initierea Technicolor pentru filme - trei negative alb/negru erau procesate în aceeasi camerã sub filtre diferite; Ansel Adams, Imogen Cunningham, Willard van Dyke, Edward Weston formeazã grupul f/64, dedicat .straight photographic thought and production. ; Henri Cartier-Bresson cumpãrã un aparat Leica si începe cariera sa de fotograf care dureazã 60 de ani. Pe 14 martie, George Eastman lasã o notã în care scria: .Misiunea mea s-a terminat. De ce sã mai astept?., dupã care se împuscã.
1933: Brassai publicã Paris de nuit.
1934: Înfiintarea companiei Fuji Photo Film. Din 1938, Fuji, pe lângã filme, mai produce camere si lentile.
1935: Farm Securitz Administration îl angajeazã pe Roy Stryker pentru a conduce un sector istoric. Stryker îi angajeazã pe Walker Evans, Dorothea Lange, Arthur Rothstein care, pentru urmãtorii sase ani, vor fotografia dificultãtile întâlnite în mediul rural.
1936: Se dezvoltã Kodachrom, primul film color cu mai multe straturi si Exacta, un pionier al aparatelor de 35 mm cu vizare reflexã (SLR).
Al doilea rãzboi mondial: se dezvoltã negativele cu straturi multiple. Margaret Bourke-White, Robert Capa, Carl Mydans si W. Eugene Smith acoperã paginile revistei LIFE cu imagini extraordinare din rãzboi.
1947: Henry Cartier-Bresson, Robert Capa si David Seymour înfiinteazã agentia de imagini Magnum..
1948: Hasselblad în Suedia aduce pe piatã, pentru comercializare, primul aparat de format mediu SLR. În Japonia, Pentax introduce la aparatele sale diafragma automaticã.
1949: În Germania de Est, se dezvoltã Contax S, primul aparat care oferã o imagine realã pe vizorul pentaprismei.
1955: Edward Steichen preia în custodie expozitia Family of Man de la muzeul de Artã Modernã din New York.
1959: Se naste primul Nikon F.
1960: Garry Winogrand începe sã fotografieze femei pe strãzile orasului New York.
1963: Prima imagine instantanee obtinutã pe film Polaroid. Instamatic de la Kodak îl urmeazã la scurt timp. Nikon introduce pe piatã primul aparat de fotografiere subacvaticã.
1972: Formatul de 110 mm este conceput de Kodak, cu o deschidere a cliseului de 13x17 mm.
1973: Procesul color pentru negative C-41 este introdus pe piatã, înlocuind vechiul procedeu C-22.
1975: Nicholas Nixon ilustreazã prima sa publicatie anualã, cu fotografii ale sotiei si surorilor sale, numind-o The Brown Sisters.
1977: Cindy Sherman începe lucrarea Untitled Film Stills, încheiatã în anul 1980.
1980: Elsa Dorfman începe sã lucreze portrete cu un Polaroid de 20x24.
1982: Sony introduce pe piatã camera .stil video. Mavica.
1983: Camera cu dischetã este promovatã de Kodak, folosind clisee de 8x11 mm (asemãnãtoare cu cele de la camerele Minox de spionaj).
1985: Primul autofocus din lume în sistem SLR (vizare reflexã) este adus pe piatã de Minolta (pe piata din S.U.A. este denumit Maxxum).
1992: Kodak introduce PhotoCD.
1997: Rob Silvers publicã pentru prima datã Photomosaics.
|
|
Nivel: MEMBRU FONDATOR
Inregistrat: 4/4/2006 Mesaje: 8978
| Preferatul meu din toarte timpurile... Joseph Koudelka! Sublim! |
|
|