Probleme si solutii pentru training-ul de toaleta la persoanele cu autism

Options Probleme si solutii pentru training-ul de toaleta la persoanele cu autism
Subiectul anterior · Subiectul urmator
ARICA
Postat: Friday, May 1, 2015 9:28 AM


Nivel: Membru

Intrat: 4/3/2015
Postari: 10
Locatia: Bucuresti
Frica de baie
Unele persoane cu autism au probleme in implementarea training-ului de toaleta dintr-un motiv simplu: le este frica de toaleta. Se pare ca aceasta teama apare mai ales in cazurile toaletelor publice (scoala, restaurant etc), cel mai probabil din cauza marimii, temperaturii mai scazute, numarului mare de persoane, sau pur si simplu pentru ca este o alta baie decat cea de acasa.
Frica de baie se poate trata prin:
Desensibilizarea persoanei prin asocierea baii cu experien?e placute, pozitive;
Folosirea indiciilor vizuale (pictograme) pentru a focusa atentia persoanei;
Incurajare de fiecare data cand persoana intra intr-o baie straina.
Probleme si solutii pentru training-ul de toaleta la persoanele cu autism
Frica de a sta pe toaleta
Unele persoane, in special copiii, reactioneaza negativ atunci cand sunt pusi pe capacul de toaleta. Reactiile variaza: de la scancete, agitatie fizica, la protest fizic puternic sau agitatie extrema cu refuz total de a sta pe toaleta. Aceste reactii pot avea mai multe cauza: copilul nu tolereaza atingerea vasului de portelan, simte ca nu are echilibru, ii este frica de zgomotul/vartejul apei sau pur si simplu se teme sa nu cada in apa sau chiar sa o atinga.
Oferirea unui suport de picioare sau alt dispozitiv de stabilizare precum reductorul care ii va permite copilului sa stea intr-o pozitie sigura si echilibrata, cu picioarele pe o suprafata plana.
Oferirea unei masute mici pe care copilul sa o tina in poala in timp ce este pe toaleta (ii ofera echilibru si ii redirectioneaza atentia pe sarcini preferate- desenatul).
Desensibilizarea persoanei prin asocierea baii cu experien?e placute, pozitive, cum ar fi muzica.
Folosirea unei olite.
Folosirea de recompense verbale (entuziasm) atunci cand este dus la toaleta.

Trasul apei in mod repetitiv
In momentul in care intra intr-o baie publica, unele persoaneincep sa traga apa la toate toaletele din incapare. Altele, pot trage apa in mod repetitiv doar la o toaleta. In unele cazuri, acest comportament apare atunci cand persoana nu intelege la ce sa se astepte. In altele, aparitia toaletei in campul lor vizual reprezinta un indiciu: „aici se trage apa”. Impulsul de a trage apa mai poate sa apara ca rezultat al anxietatii sau fricii la vederea toaletei sau a incaperii.
Cum il invatam pe copil sa traga apa o singura data dupa ce foloseste
Inainte de a intra in baie, folositi pictograma care sa directioneze copilul sa stea pe toaleta.
Inainte de a incepe training-ul, folositi pictograme in secventialitate (copilul va invata pasii corecti – intai intram la baie, apoi ne dam pantalonii jos, ne punem pe toaleta, facem pipi/caca, ne stergem la fundulet, aruncam hartia in toaleta si tragem apa)
In secventialitate, folositi pictograme care sa arate clar cand si de cate ori se trage apa – e posibil sa aveti nevoie de aceste pictograme si in baie, la indemana, ca si un reminder in cazul in care copilul doreste sa traga apa in mod impulsiv.
Reactiile negative la inlaturarea scutecului
Uneori, copilul poate sa opuna rezistenta incercarilor de a-i scoate pampers-ul din program (inlocuirea lui cu lenjerie intima si pantaloni). Pentru persoanele care prezinta sensibilitate la texturi sau la un anumit tip de imbracaminte, acest lucru poate crea o sursa importanta de disconfort. Sentimentul de bine si de siguranta oferita de scutec poate rezulta din senzatia de strangere in talie sau de confortul pe care il ofera materialul la atingerea pielii.
Cateva solutii pentru aceasta situatie:
- Puneti-i scutecul copilului peste pantaloni si, gradual, taiati sau indepartati anumite parti din scutec (incepeti cu partile care nu nu afecteaza confortul copilului), pana cand scutecul va cadea de la sine.
- Incercati sa ii puneti lenjerie intima pe timpul zilei (inlocuiti scutecul prin reprize scurte, de mai multe ori pe zi si cresteti gradual timpul de purtare si perioadele).
- Folositi recompense de fiecare data cand poarta lenjeria intima.
Copilul nu urineaza in vasul de toaleta
Una din cele mai mari provocari pentru parinte este sa-si motiveze copilul atunci cand trebuie sa urineze in vasul de toaleta. Chiar daca parintele incearca sa explice verbal procesul, de cele mai multe ori, aceasta metoda nu da rezultate. Problema poate sa apara din mai multe motive: fie copilul nu intelege cerinta, fie nu se poate controla, fie se confrunta cu anxietatea atunci cand este pus pe toaleta.
Sfaturi pentru aceasta situatie:
- Prezentati foarte clar ceea ce doriti de la copil (utilizati pictograme si povestioare).
- Cu cateva minute inainte de utilizarea toaletei, oferiti-i copilului mai multe lichide.
- Chiar inainte de a merge la toaleta prezentati din nou pictogramele cu ceea ce trebuie sa faca sau spuneti-i o poveste scurta legata de acest subiect.
- Creati un mediu relaxant si confortabil (puteti utiliza muzica), aduceti jucariile sau materialele preferate de copil, folositi o lumina calda sau orice alta metoda care il relaxeaza.
- Folositi cat mai putine cuvinte si factori distractori, vorbiti in soapta.
- Permiteti-i copilului sa stea pe toaleta o perioada suficienta pentru a se calma si a se relaxa.
Aceleasi principii se aplica si in cazul scaunului, diferenta fiind ca este o sarcina mult mai greu de indeplinit din moment ce posibilitatile de practica sunt destul de limitate. In plus fata de cele prezentate, copilul trebuie sa aiba o dieta echilibrata, sa faca exercitii fizice si sa fie hidratat.
Urinatul in afara vasului de toaleta
Unele persoane nu reusesc sa „tinteasca” jetul de pipi in vasul de toaleta. In acest caz pot interveni factori distractori, neintelegerea cerintei sau probleme la nivel de autocontrol fizic.
Ce puteti face?
- Minimizati factorii distractori, inclusiv discutiile.
- Inchideti usa de la baie astfel incat sa evitati factorii distractori din exterior.
- Asigurati-va ca persoana are o pozitie stabila pe toaleta.
- Folositi repere vizuale prin care sa-i aratati copilului unde trebuie sa curga jetul de urina.
- Povestiti-i prin descrieri tehnicile corecte.
- Recapitulati toti pasii din proces inainte de a merge la baie.
- Oferiti recompense de fiecare data cand copilul a reusit sa urineze corect.
- Cu calm si intelegere, ajutati copilul sa se stearga si sa se spele in cazul in care a survenit un accident.
- Folositi repere vizuale prin care sa-i aratati recompensa care urmeaza dupa un procedeu corect executat.
Murdarirea cu fecale
Unele persoane se murdaresc cu fecale, sau pateaza peretii si hainele dupa ce au avut scaun. Este vital sa se schimbe acest obicei imediat ce apare, deoarece pot interveni probleme de sanatate grave.
Prevenire:
- Includeti in rutina de toaleta pictograma „sterge” (reprezinta un prompt vizual clar, care ii arata copilului pasul urmator din proces).
- Folositi hartie igienica sau servetele care sa fie tolerate de copil, pe care sa le poata folosi cu usurinta; servetelele umede sau calde ori prosoapele umede sunt preferate mai ales de persoanele cu sensibilatate acuta sau care se coordoneaza greu.
- Daca este nevoie, ajutati copilul sa se stearga.
- Verificati regulat progresul copilului atunci cand este pe toaleta; fiti subtil.
- Invatati copilul sa foloseasca un semnal in momentul in care a terminat (poate suna din clopotel).
In momentul in care copilul incepe sa pateze cu fecale lucrurile din jur sau pe el:
- Stegeti si dezinfectati imediat suprafetele in cauza.
- Implicati copilul in procesul de curatare (daca se poate).
- In cazul in care copilul nu curata mizeria impreuna cu dumneavoastra, nu-i permiteti sa asiste la acest proces (poate reprezenta o noutate pentru el sau o maniera de recompensare).
- In timpul procesului de curatare, incercati sa nu interactionati cu copilul.
- Evitati mustrarile, pedepsele, cicalelile sau reactiile emotive.
- Recapitulati secventialitatea procesului sau spuneti o povestioara care sa includa procedeul corect din utilizarea toaletei.
- Folositi pictograme, povestioare, mariti gradul de atentie asupra copilului, utilizati semnale sonore la terminarea procesului, recapitulati mereu toti pasii corecti si oferiti recompense de fiecare data cand procesul de toaleta a decurs corect.
Refuzul folosirii hartiei igienice
Persoanele care sunt sensibile la anumite texturi , materiale sau atingeri pot refuza sa utilizeze hartia igienica. Alte persoane refuza sa se stearga in cazul in care acest pas nu a fost introdus in secventialitatea rutinei de utilizare a toaletei sau nu inteleg maniera de utilizare a acesteia.
In cazul unui refuz:
- Introduceti in secventialitate o pictograma explicita „ne stergem cu hartie”.
- Folositi hartie igienica sau servetele care sa fie tolerate de copil, pe care sa le poata folosi cu usurinta; servetelele umede sau calde ori prosoapele umede sunt preferate mai ales de persoanele cu sensibilatate acuta.
- Daca este nevoie, ajutati copilul sa se stearga.
- Invatati-l procedeul corect prin training fizic, folosind pictograme care sa ii arate cum trebuie sa procedeze sau inventati o povestioara in acest sens.
- Recapitulati secventialitatea procesului chiar inainte de a merge la toaleta.
- Afisati o poza pe care copilul sa o vada din pozitia de sezut pe toaleta si care sa-i reaminteasca faptul ca trebuie sa se stearga.
Flosirea hartiei igienice in exces
Odata ce copilul a invatat sa utilizeze hartia igienica, poate abuza de ea. Unele persoane utilizeaza prea putina, altele prea multa.
Cum il invatam pe copil sa utilizeze cantitatea corecta de hartie igienica:
- Invatati-l sa numere patratelele despartitoare din hartia igienica.
- Folositi suport vizual pentru a-l ajuta sa aleaga numarul corect al patratelor.
Refuzul in ceea ce priveste spalatul mainilor
Spalatul mainilor, de preferat cu apa si sapun, trebuie sa fie parte componenta din procesul de invatare a folosirii toaletei. In afara faptului ca reduce riscul imbolnavirii, spalatul pe maini poate reprezenta un ritual important, de care multi copii se bucura. Uneori, persoanele refuza sa se spele. Acest lucru poate sa apara in cazul hipersensibilitatii sau a neintelegerii procedeului.
Cum procedam:
- Introduceti in secventialitate o pictograma explicita „ne spalam pe maini”.
- Puneti la baie un sapun sau servetele cu texturi pe care copilul sa le accepte.
- In cazul in care nu se tolereaza sapunul si apa, stergeti mainile copilului cu servetele dezinfectante.
- Invatati-l procedeul corect prin training fizic, folosind pictograme care sa ii arate cum trebuie sa procedeze sau inventati o povestioara in acest sens.
- Recapitulati secventialitatea procesului chiar inainte de a merge la toaleta.
- Recompensati copilul (il puteti da cu crema sau pudra pe manute).
Prompturile dese in finalizarea procesului de folosire a toaletei
In cazul in care un copil are nevoie de prompturi verbale repetate pentru a finaliza procesul, interveniti non-verbal si ajutati-l sa-si indeplineasca sarcinile intr-o maniera cat mai independenta.
Pentru a reduce prompturile verbale:
- Inlocuiti prompturile verbale cu pictograme.
- Prezentati-i povestioare care sa demonstreze maniera corecta in care se indeplineste sarcina.
Refuzul de a folosi toalete din mediul exterior
Pentru unele persoane cu autism, folosirea unei alte toalete decat cea de acasa este o sarcina ingrozitoare (mobilier diferit). Atunci cand mergeti cu copilul la o toaleta diferita, luati cu dumneavoastra un kit cu pictogramele care prezinta intregul proces de folosire a toaletei si obiecte care ii ofera o stare de calm si confort (servetele umede preferate, casti de urechi pentru a asculta muzica).
Atunci cand training-ul de toaleta se face acasa, nu la gradinita/scoala
Unii copii invata mult mai repede sa utilizeze toaleta daca sunt in mediul lor de acasa. Un mediu strain ii poate crea stari de anxietate, de autostimulare si il poate distrage de la intreg procesul de invatare.
In momentul in care un copil incepe training-ul de toaleta acasa:
- Parintii si profesorii trebuie sa comunice intre ei si sa faca schimb de informatii.
- Trebuie analizati stimulii care dau rezultate acasa, astfel incat sa poata fi aplicati si la gradinita/scoala (copilul foloseste toaleta corect daca tine in brate jucaria preferata etc).
- La scoala sa se foloseasca aceleasi materiale (pictograme) si orar de toaleta ca cele de acasa.
- Sa se pastreze comunicarea dintre persoanele de acasa si cele de la gradinita/scoala.
Atunci cand training-ul de toaleta se face la gradinita/scoala, nu acasa
O parte din copii raspund mai bine programului de toaleta in mediul de la scoala.
In momentul in care un copil incepe training-ul de toaleta si la gradinita/scoala:
- Asteptati pana puneti la punct strategiile si copilul a inceput sa raspunda pozitiv la programul inceput acasa.
- Identificati strategiile care dau rezultate la scoala si implementati-le si acasa. Puteti folosi aceleasi materiale, orar de toaleta, rutine si pictograme cu modificarile necesare pentru mediul de acasa.
- Stabiliti-va un target in implementarea programului acasa.
- Sa se pastreze comunicarea dintre persoanele de de la gradinita/scoala si cei de acasa.
Momentele de regres sau esecul implementarii programului de toaleta
In mod ocazional, copilul aflat in plin proces de invatare a programului de toaleta sau care a devenit deja independent din acest punct de vedere (a masterat programul), poate inregistra accidente (isi uda sau isi murdareste pantalonii in momentul in care are nevoie la toaleta sau incepe sa faca in pat). Aceste regrese pot deveni frustrante atat pentru persoanele implicate in program, cat si pentru copil.
Cauzele:
- Imbolnavire, suferinta fizica, accidente sau puternice influente fizice.
- Schimbarea medicamentatiei.
- Schimbarea alimentatiei sau a volumului de lichide consumate.
- Schimbari in ceea ce priveste somnul.
- Schimbari importante in rutinele zilnice.
- Schimbari in structura familiei sau in mediul din casa.
- Schimbari in ceea ce priveste scoala, colegii, clasa, cerintele de la scoala sau aparitia/plecarea unor persoane importante din mediul scolar.
- Cresterea nivelului de stres ori anxietate.
Daca se inregistreaza regres sau esec in programul de invatare al utilizarii toaletei:
- Identificati cauza prin gasirea schimbarilor care au aparut imediat inainte de regres/accident.
- Consultati un medic in cazul in care au aparut probleme fizice grave.
- Minimizati impactul oricaror cauze identificate prin folosirea pictogramelor, a povestilor, a obiectelor preferate de copil, cresteti intervalul de odihna si relaxare, precum si timpul pe care il petrece cu persoanele preferate.
- Reveniti la strategiile de la inceputul programului (cele care au adus succes), inclusiv materiale, pictograme, povesti, schimbari de mediu, activitati de relaxare.
ATENTIE!
Cand se intampla un accident in programul de toaleta, evitati sa certati copilul, sa-i aratati ca sunteti dezamagit sau sa-i transmiteti emotii negative in acest sens. Aceste lucruri nu vor face decat sa inrautateasca situatia. Cu calm, reluati strategiile de training initiale.
Pentru unele persoane, trainingul pentru toaleta se va indeplini destul de usor daca se folosesc strategii eficiente. Alte persoane pot avea nevoie de mai mult timp si mai multe tehnici de abordare. Oricat de dificila ar fi aceasta sarcina, timpul si efortul depuse in acest sens vor ajuta o persoana cu autism sa devina mai independenta si ii vor oferi mai multe sanse in mediul exterior, ii vor mari experientele pozitive la scoala, acasa si in societate.
Psiholog Clinician Carmen Hotar
Presedinte Asociatia ARICA
Utilizatori in acelasi subiect
NU poti posta subiecte noi in acest forum.
NU poti raspunde la subiecte in acest forum.
NU poti sterge postari in acest forum.
Nu poti edita postari in acest forum.
Nu poti crea sondaje in acest forum.
Nu poti vota in sondaj in acest forum.
Printeaza subiectul
RSS Feed