Disfunctii de integrare senzoriala la copilul cu autism

Options Disfunctii de integrare senzoriala la copilul cu autism
Subiectul anterior · Subiectul urmator
Andreeaaita
Postat: Friday, November 2, 2012 3:15 PM

Nivel: Membru

Intrat: 9/14/2012
Postari: 3
Locatia: bucuresti
“Am stiut dintotdeauna ca lumea este fragmentata. Mama mea era un miros, tatal meu era un ton, iar fratele meu mai mare era ceva ce se misca mereu.” (Donna Williams)
Multi dintre copiii cu autism manifesta tulburari de procesare senzoriala. Acest lucru se traduce prin faptul ca au mari dificultati de a se adapta mediului în care traiesc, sistemul lor nervos aflându-se într-o stare de dezechilibru.
Fiecare dintre simturile noastre: vizual, auditiv, olfactiv, gustativ, tactil, proprioceptiv si vestibular furnizeaza informatii despre mediul care ne înconjoara. Creierul integreaza toate aceste simturi, organizeaza informatiile primite prin intermediul lor si îi transmite corpului ce trebuie sa faca. În cazul disfunctiilor de integrare senzoriala creierul nu reuseste sa gestioneze informatiile din mediu, nu stie unde sa le integreze, persoana nemaiputând astfel sa se conecteze cu propriul corp. Din cauza acestei desincronizari poate deveni sensibila la: atingere, lumina, zgomot,etc sau poate sa nu aiba nicio reactie la astfel de stimuli; poate deveni hipersensibila sau hiposensibila. Comportamentele în care se angajeaza sunt: impulsivitate, autostimulare, comportamente provocatoare.
Caracteristici:
Tactil:
- fie nu îi place sa fie atins fie simte nevoia sa fie îmbratisat, sa se apropie mereu de cate o persoana;
- insista sa tina tot timpul un obiect în mâna, sa atinga toate obiectele din jur;
- nu suporta sa fie murdar pe mâini;
- nu îi place sa fie pieptanat;
Vizual:
- aseaza obiectele unul dupa celalalt în sir:
- priveste insistent corpuri de iluminat;
- nu poate vedea întregul (ex: atunci când priveste fata cuiva poate vedea doar gura sau nasul);
- poate observa particulele din aer;
Auditiv:
- manifesta atractie pentru obiectele care scot anumite sunete;
- poate auzi sunete de frecventa foarte scazuta;
- sensibil la zgomote puternice (îsi acopera urechile);
- îi place sa faca mult zgomot, sa tipe;
Gustativ si olfactiv:
- gusta si miroase orice;
- recunoaste persoanele dupa miros;
- este selectiv în ceea ce priveste alimentele;
- respinge anumite arome;
Vestibular:
- activ, mereu în miscare;
- se catara tot timpul;
- echilibru slab, se împiedica;
- ameteste cu usurinta în timpul activitatilor fizice;
Proprioceptiv:
- nu este constient de propriul corp, nu stie unde este localizata fiecare parte a corpului;
- adopta pozitii ciudate ale corpului;
- tonus muscular slab;
- se întoarce cu tot corpul pentru a privi ceva;
Pentru a reduce excesul senzorial din mediu sau pentru a obtine mai multa stimulare senzoriala copilul cu autism apeleaza la comportamente de autostimulare (stimming). Aceste comportamente sunt inadecvate, copiii cu TSA se angajeaza în activitati repetitive, pare ca se rup în totalitate de mediul extern traind într-o lume a lor.
„Îmi placea sa deschid si sa închid portierele masinutelor si sa le privesc rotile atunci când le faceam sa se învârta. De obicei, asezam masinutele una dupa alta într-un sir lung, ca si cum ar fi fost un ambuteiaj, dar eu nu ma gândeam la asta. Si piesele de lego le asezam în siruri lungi. Aveam sute de soldatei de plastic, pe care îi asezam într-un borcan mare de sticla si-l învârteam, privind la diferitele culori si motive. (Therese Joliffe) ”
Pentru a-si putea forma abilitati copilul cu autism care manifesta disfunctii de integrare senzoriala are nevoie în primul rând ca toate simturile lui sa functioneze normal pentru a nu fi coplesit de mediu. Are nevoie sa i se ofere oportunitatea de a se implica în activitati senzoriale din care sa obtina stimularea necesara pentru a functiona adecvat.
În functie de nevoile fiecaruia se pot face diverse activitati ( de exemplu , pentru a îmbunatati simtul tactil: masaj, pictura cu degetele, plastilina, jocul cu spuma de ras, nisip; pentru sistemul vestibular: trambulina, tobogan, scaune sit-n-spin, leagane).
”Asa cum un copil are nevoie de alimente sanatoase pentru a creste si a se dezvolta, la fel are nevoie de informatii senzoriale corecte pentru a putea sa învete si sa se dezvolte.” Krisanne Lewis
Adaptat dupa lucrarea de disertatie “Disfunctii de integrare senzoriala la copilul cu autism”, psiholog Andreea Maxim

AITA
Postat: Friday, March 29, 2013 11:55 AM


Nivel: Membru

Intrat: 4/7/2011
Postari: 44
Locatia: Bucuresti
Cursurile pentru parinti din cadrul proiectului “Siguranta copiilor cu autism” au demarat in luna martie la AITA si se bucura deja de succes si de feedback-uri pozitive din partea participantilor. Cele doua cursuri care au avut loc pana acum au oferit, gratuit, informatii teoretice si practice despre riscurile la care se supun copiii cu autism si despre posibile solutii, modalitati de preventie.

„Siguranta copiilor cu autism” este un proiect educational si informativ realizat de Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism (AITA) in partenerat cu OMV-Petrom – „Tara lui Andrei”. Alaturi de AITA in implementarea proiectului se alatura si reprezentantii MySafeKid. In cadrul acestui proiect, AITA va sustine 5 cursuri gratuit, pentru parintii copiilor cu autism, tema centrala fiind protejarea copiilor cu autism de accidente. La fiecare curs participa alt grup de parinti, cursurile fiind sustinute de specialistii AITA Psih. Daniela Martinescu si Psih. Andreea Matauan, impreuna cu reprezentantul MySafeKid – Cristiana Mateoiu. Primii 55 de parinti inscrisi la curs primesc gratuit sistemul MySafeKid pentru actiune rapida si eficienta in caz de disparitie a copilului.

Cursurile au un format interactiv, in care parintii vorbesc despre probleme pe care le-au intampinat in gestionarea comportamentelor periculoase ale copiilor, iar specialistii ofera recomandari si discuta cu parintii despre posibile solutii. Beneficiul cel mai mare al participarii la aceste cursuri consta in identificarea solutiilor si a resurselor pe care parintii le au efectiv in a asigura siguranta copiilor lor. De multe ori acesti identifica anumite probleme dar nu stiu ce solutii ar putea avea, iar cursul ofera raspunsuri si resurse valoroase care pot fi aplicate imediat si fara costuri sau cu costuri minime.

Parerea participantilor despre curs: “Am avut placerea sa particip la cursul organizat de dumneavoastra si doresc sa va transmit felicitarile mele. Subiectele dezbatute au fost de mare interes pentru mine, am preluat idei valoroase si le voi aplica imediat pentru a creste siguranta copilului meu. Atmosfera de lucru a fost placuta, trainerii au facut o treaba excelenta: prezentarea a fost de calitate, au preluat cu interes intrebarile din public si au oferit raspunsuri complete si la timp. Voi recomanda cu caldura atat specialistii AITA cat si sistemul MySafetyKid. Continuati treaba buna pe care o faceti!”

“Multumim pentru cursul organizat, informatiile au fost foarte utile si de interes, iar faptul ca nu a fost organizat contra cost este salutar, mai ales ca terapia unui copil cu TSA este destul de costisitoare si din ce am remarcat cu ocazia prezentarii participantilor, majoritatea mai aveau si un al doilea copil, in familie.”

Utilizatori in acelasi subiect
NU poti posta subiecte noi in acest forum.
NU poti raspunde la subiecte in acest forum.
NU poti sterge postari in acest forum.
Nu poti edita postari in acest forum.
Nu poti crea sondaje in acest forum.
Nu poti vota in sondaj in acest forum.
Printeaza subiectul
RSS Feed